kan iemand na een reanimatie bijkomen zonder dat er een aed aan te pas komt ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Zeker wel, maar dat hangt vooral af van wat de reden is waarom er gereanimeerd moet worden. Niet elke ritmestoornis kún je schokken, en bij bijvoorbeeld een asystolie -waarbij er helemaal geen activiteit is in het hart - heeft het gebruik van een AED geen zin, terwijl reanimatie in de zin van borstcompressies en mond-op-mond beademing dan wél zinvol kunnen zijn. Ook weer: afhankelijk van wat de reden is dat het hart stilstaat, uiteraard.

Echter, als je het hebt over ventrikelfibrilleren, waarbij het hart niet meer pompt maar alleen maar ongecontroleerd samentrekt (meer 'trilt' dan samentrekt eigenlijk) heb je zonder defibrillatie geen schijn van kans. Zonder AED kan iemand dat alleen overleven als er iemand is die met zeer goede reanimatie de bloedsomloop op gang houdt, en de ambulance snel, zeer snel ter plekke is. Is er een AED in de buurt en kan er dan in de eerste vier minuten gehandeld worden zodat er geen kostbare tijd verloren gaat met wachten op de ambulance, dan nemen de overlevingskansen toe. Dan moet de hulpverlener alleen wél ook goed kunnen reanimeren, want alleen schokken zonder correcte reanimatie is bijna net zo zinloos als iemand met ventrikelfibrilleren reanimeren zonder defibrillator.

Toegevoegd na 8 uur:
Voor alle duidelijkheid: dat "wachten op de ambulance" houdt bij VF (ventrikelfibrilleren) dus in dat je door middel van borstcompressies de circulatie op gang houdt totdat de ambulancebroeder alsnog een schok kan toedienen. VF is dus NIET te behandelen met alleen hartmassage. Hartmassage is dan puur ondersteunend en kan iemand in leven houden tot er wél gedefibrilleerd kan worden, én het geven van enkele compressies voor het toedienen van de schok dient ook om te voorkomen dat je een overvuld hart gaat schokken. Door de circulatie op gang te houden probeer je de kans op hersenschade door zuurstoftekort, te verkleinen.

Bij bepaalde ándere ritmestoornissen kan het hart soms wél weer vanzelf op gang komen met alleen hartmassage, en zoals gezegd heeft het toedienen van een schok in die gevallen ook helemaal niet zinvol.

Dus om kort te gaan: JA, iemand kan een reanimatie overleven zonder AED. Bij sommige verstoorde ritmes heeft een AED geen technische meerwaarde, hooguit een bemoedigend effect van een stem die je vertelt wat je moet doen (niet schokken, in elk geval). Bij VF móet er echter geschokt worden, liefst zo snel mogelijk. De overlevingskansen stijgen dan dus als er met een AED sneller geschokt kan worden dan de ambulance had kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan dat werd voor dat de aed er was ook al gedaan de aed maakt het alleen wat makelijker.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt makkelijker wordt het niet hoor. Of je moet refereren aan het 'automatische' deel, dus het feit dat het apparaat het hartritme analyseert en aangeeft of er wel of niet geschokt moet worden. En er zijn natuurlijk al wel langer defibrillators in ziekenhuizen dan dat er automatische externe defibrillators bestaan, maar zonder elektrische schok krijg je iemand niet uit ventrikelfibrilleren. Voor de komst van ECG's, voordat men het hartritme kon analyseren en met een stroomstoot het hart weer in ritme kon krijgen, gingen mensen daar gewoon dood aan. Daar helpt alleen hartmassage niet tegen namelijk. Het enige wat hartmassage bij VF (ventrikelfibrilleren) doet, is de circulatie ten dele op gang houden. Maar als er niet binnen ongeveer tien minuten een schok wordt toegediend (of dat nu is met een AED, door de ambulancebroeders of in het ziekenhuis) overleeft niemand met VF een reanimatie. Met een ánder type ritmestoornis kan dat wél, voor alle duidelijkheid. Maar het is dus niet dat een AED een reanimatie makkelijker maakt, het zorgt er 'gewoon' voor dat mensen met VF óók een beetje kans hebben een reanimatie buiten het ziekenhuis te overleven. Zonder AED heb je daar namelijk alleen kans op als de ambulance toevallig net in de buurt was, én je iemand treft die kan reanimeren. Dat laatste is overigens uiteraard nog steeds noodzakelijk, dat een AED succesvol bediend kan worden door iemand zonder ervaring is m.i. echt een fabel (of een HELE grote toevalstreffer).
ronron1212
11 jaar geleden
Ook niet iedereen blijft leven als er een aed aanwezig is al is de gene heel ervaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het dan ook over "een beetje kans" om reanimatie buiten het ziekenhuis te overleven (bij VF).
Door te starten met 30 borstcompressies en 2 maal beademen (dit blijven herhalen) kun je ondertussen de AED elektroden plaatsen. Soms komt het hart en de ademhaling vanzelf weer op gang (zonder AED gebruik) maar de AED geeft vanzelf aan dat er een 'elektrische schok' moet worden toegediend. Maar om antwoord te geven op je vraag: Ja door hartmassage kan iemand weer bijkomen zonder AED.
http://www.hartstichting.nl/hart_en_vaten/hartstilstand_en_reanimatie/reanimeren_inleiding/reanimeren_stappen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan nog steeds iemands leven redden, door te reanimeren zonder AED. Dat werd vroeger ook gedaan, en nu nog steeds. Je moest bedrijven eens de kost geven die nog geen AED hebben, of in een winkel centrum waar er gezocht moet worden wie de AED in de winkel heeft.

De AED is alleen een hulp middel. Het apparaat legt je redelijk uit, wat je moet doen. En dat kan heel makkelijk zijn. De piepjes geven de snelheid aan waarmee je de hartmassage moet doen.

Iets doen is sowieso altijd beter dan niets doen. Met of zonder AED.