Wat gebeurd er met je lichaam na een bestraling.

Ik was mee met "iemand"die word bestraald.
Er valt weinig te zien aan de buitenkant tijdens bestalen, iets van verbrandingsverschijnselen, maar wat gebeurd er eigenlijk aan de binnenzijde... gaan alle cellen dood dood wat wordt bestraald?
Maar waarom besparen ze dan evengoed in dit geval dus de hele borst als alles binnenin toch gaat ( zeg maar).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Ik ben een 'ervaringsdeskundige' en kan zeggen dat het lang niet altijd zo perfect gaat als in de vorige antwoorden beschreven wordt. Het volledige bestraalde weefsel is namelijk beschadigd, en deskundigen gaan ervan uit dat dat zich weer herstelt na een aantal jaren. Bij sommige mensen gebeurt dat ook, maar lang niet bij iedereen! Eind 2006 ben ik bestraald en heb daaraan overgehouden:
- lymfoedeem in borst,
- fibrose in borst, long en slokdarm.
Prognose is dat er vrijwel geen kans meer is op herstel van dit weefsel. Ik wil maar even zeggen: de theorie klinkt goed, maar de praktijk is vaak anders!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp de - niet, bedoel dit is een antwoord op een ietwat rooskleurige voorstelling die in de realiteit toch even wat anders aandoet, ik compenseer derhalve met een respectvolle + en een verduidelijking van mijn eerdere post welke mede deze post uitlokte. Geen kwaad woord over uw reactie, bedoel u heeft het zwaar te verduren me dunkt. De vraag was ook niet of je er altijd beter uitkomt na een bestraling, of dat zulks op korter dan wel langer termijn soelaas biedt, met of zonder permanente beschadigingen en uiterst pijnlijke bijwerkingen. De vraag was het principe uit te leggen van bestraling. Zijnde een "ervaringsdeskundige" die blind zonder zich te stoten alle hoekjes en plekjes kent van het AVL én de Daniel den Hoed kliniek.
U heeft absoluut gelijk dat de uitwerking op papier anders behelst dan de uitwerking op het menselijk gestel, mijn laatste zin luidde dan ook, dat het doeltreffend kan optreden tegen sommige vormen van kanker. Dat zulks in de meest ruime betekenis van het woord gelezen moet worden behoeft geen verdere uitleg.
Als mijn vrouw tegenwoordig in de MRI moet, gaat ze naar Utrecht, daar hebben ze een MRI die groot genoeg is voor haar.....normaal gebruiken ze die voor paarden.
Haar bestralingen en chemo hebben een hele rare uitwerking gehad op haar fysiek, acromegalie genaamd. Reuzengroei, normaal een erfelijke aandoening, op de één of andere miraculeuze manier getriggert door bestraling en chemosessies. Daarbij genomen een niet werkende schildklier, hypothyreoïdie, eigenlijk de ziekte van Hashimoto. Ze groeide uit van een kleine 70 kilo naar een vrouw van ruim 230 kilo, is ondervoedt, heeft sondevoedsel en we spreken nu over een stoma een port a cath voor de morfine en we moesten maar eens gaan nadenken over permanente beademing, zeker met het oog op de respiratie-stokkende werking van de hoeveelheid morfine. Bestraling en chemo strijden hand in hand tegen diverse kankersoorten maar vaak is het "operatie geslaagd...patiënt helaas overleden". Enfin ik kan uren debatteren, formuleren en dergelijke, maar een verhaal uit het leven gegrepen krijgt van mij een dikke plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor jullie openheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je openhartige antwoord.

Andere antwoorden (3)

Met bestralen wordt er een energie gegeven aan de cellen die zich in het bestraalde gebied bevinden, die cellen geven dat door aan de celkern van de kwade cel/ goede cel die daardoor beschadigt. Cellen houden niet van die energie en vooral de kwade cellen hebben niet het vermogen ( ze zijn maar met één ding bezig, explosief groeien ) welke de goede cellen wel hebben, namelijk zich te herstellen.
Er gaan meer kwade cellen dood, dan goede cellen en daardoor kan men weefsel behouden en doeltreffend tegen sommige vormen van kanker optreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie, samen met de volgende reactie begin in het nu aardig te begrijpen.
Als je eens een keer navraag dan merk je dat een persoon in 3 richting wordt behandeld, elke keer weer een ander richting. het gebied dat behandeld moet worden wordt vanuit elk richt iedere keer bestraalt. helaas moet deze straling ook langs gezonde weefsel maar omdat er iedere keer vanuit een ander hoek wordt bestraalt, zal de gezonden weefsel niet ieder keer worden bestraalt. en maar slechts 1/3 van de straling krijgen. En dat is nog wel acceptabel. de gezonde weefsel zal hier nauwlijks schade aan overhouden terwijl de kankercellen wel volledig worden bestraalt en dood gaan.

Normaal gesproken delen cellen zich om de zoveel tijd. In de celkern zit het DNA opgeslagen, DNA bestaat uit chromosonen. Bij een celdeling wordt er een kopie van deze DNA gemaakt. Rontgenstraling is eigenlijk gammastraling. Deze gammastraling zorgt ervoor dat de DNA van een cel gemuteerd raakt. Dus de chromosonen raken uit orde. Hierdoor kan een cel niet meer inleven blijven en zich tevens ook niet meer delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie, samen met de vorige reactie begin in het nu aardig te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord. Ik wist het niet van die 3 richtingen, heb het even nagevraagd bij mijn man.
Helaas klopt het niet dat de kankercellen dan altijd helemaal dood gaan.
Plus!
Gezonde cellen gaan dan makkelijker zich herstellen, dan kanker cellen...