Hoe kom ik af van een hardnekkig wratje of bultje op mijn vingertopje met zwarte puntjes erin?

Hallo,

Ik heb dit al een paar jaar en weet niet wat het is. Het is een bultje op mijn rechterwijsvinger, het lijkt een soort wratje maar dan met veel zwarte kleine puntjes erin. De dokter zei hetzelfde, maar 11 stikstofbehandelingen verder is het alleen maar erger. Nu is er een kloof/wond ontstaan die niet open is maar de onderhuid is zichtbaar. Het is heel vervelend en doet pijn bij aanraking. Kan iemand mij vertellen wat het is en een mogelijk oorzaak & oplossing geven?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sowieso een andere huisarts zoeken. Elf stikstofbehandelingen, en het wordt alleen maar erger, en dan gewoon blijven doorgaan, en dan niet allang jou naar een gespecialiseerde dermatoloog hebben gestuurd? Vreemd.

Antwoorden (2)

Ik denk dat je beter nu het niet lukt bij de huisarts, op consult bij de dermatoloog kunt gaan. Deze weet meer over 'de huid' ons grootste lichaamsdeel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De zwarte puntjes zijn vrijwel pathognomonisch voor wratten; dat betekent dat met die puntjes de diagnose (zo goed als) zeker is.
Vaak helpen de stikstofbehandelingen voldoende; helaas is dat soms niet het geval. Na 11 keer aanstippen mag je wel concluderen dat ofwel de wrat niet reageert op het stikstof, ofwel dat het aanstippen niet goed gebeurt.

Naast de behandeling met stikstof zijn er gelukkig nog genoeg andere behandelingen bij de huisarts mogelijk.
Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een behandeling met salicylzuurzalf, 1 tot 2 maal daags aanbrengen en dagelijks vijlen over de wrat. Eventueel kan dit gecombineerd worden met het stikstof. Naar mijn weten is de combinatie van stikstof (eens per 2 weken) met de salicylszuurzalf de behandeling die bij onderzoek het meest effectief is tegen wratten.
Het lijkt erop dat het slikken van antihistaminica nog een extra toegevoegd effect heeft bij de stikstof en salicylzuurzalf. Hoe dit precies werkt en hoe groot dit effect is wordt naar mijn weten nog onderzocht.

Naast de hierboven genoemde behandeling is aanstippen met monochloorazijnzuur, of smeren met ditranol bewezen effectief.

Al met al zijn er dus nog zeker behandelopties voor je huisarts en verwijzing naar een dermatoloog, zoals anderen suggereren, lijkt me dan ook voorbarig. Je mag ook verwachten dat de dermatoloog bij een verwijzing eerst nog bovenstaande behandelingen zal proberen.
Mochten die niet baten dan heeft de dermatoloog nog wel verschillende mogelijkheden, maar die zou ik als huisarts niet zelf voorschrijven. Mocht het nodig zijn dan kan je op een later tijdstip alsnog een verwijzing vragen voor die moeilijkere behandelingen.