Welke stappen kun je nemen als je een operatie wil ondergaan, maar deze door dokters niet nodig wordt geacht?

Ik zou graag een operatie ondergaan die zowel positief is voor mijn gezondheid als mijn zelfbeeld. De dokter waarmee ik heb gesproken, vindt deze operatie echter te riskant. Toch zou ik de operatie graag ondergaan. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Je arts heeft niet voor niets een oordeel gegeven dat hij/zij je liever niet opereert. Weet je waarom dat zo is? Probeer dat in elk geval voor jezelf helder te krijgen. Mogelijk kun je zijn/haar twijfels wegnemen door de oorzaak daarvan aan te pakken (voorbeeld: ernstig overgewicht kan een operatie gevaarlijker maken dan wanneer je een gezond gewicht hebt)

Een andere stap is met je zorgverzekering bellen en vragen welke zorgverleners zij hebben gecontracteerd voor deze verrichting. Misschien rolt hier iets uit.

Je hebt sowieso altijd recht op een second opinion, die kun je dus ook aanvragen.

In het uiterste geval kun je zelf besluiten voor de ingreep naar het buitenland te gaan.

Medisch gezien ben je volwassen, dat ben je namelijk vanaf je zestiende. Succes met je vraag! En vergeet niet dat als het inderdaad gevaarlijk en te risicovol is om te opereren, acceptatie en geduld soms wonderen doen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens jouw profiel ben je nog minderjarig, mogelijk dat dit ook nog meespeelt. Nog een paar jaartjes wachten, tot je zelf beslissingen mag nemen en dan zou je naar een privékliniek kunnen gaan of neer het buitenland.
Misschien is een andere dokter nog een optie, een zgn. second opinion.
9 jaar geleden
niko
9 jaar geleden
hoe ouder je bent ,hoe meer pijn het kan opleveren.de beste leeftijd is 11-16 jaar.(net zoals tandbeugel).volgens de site is het risico en de hele operatie niet zwaarder dan de anesthesie.