Wat zijn de richtlijnen voor de definities van gewond?

Dus wanneer spreekt men van:

- lichtgewond
- matig gewond
- ('normaal') gewond
- zwaar gewond
- levensbedreigend gewond
- kritieke toestand.

Ligt Dit ook aan de ernst van het ongeluk zelf?

BVD.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Sja, wondjes die je zelf kan verzorgen met zalf of schoonmaken met water en kan bedekken met pleisters waar totaal geen gevaar in zit zijn lichte wondjes.

Onder matig gewond verstaan we wonden die klein lijken maar waarvan het beter is die door de dokter of huisarts te laten behandelen of EHBO....Denk aan kleine wondjes die gehecht moeten worden.

Normaal gewond zijn wonden die bij de EHBO met spoed geholpen moeten worden, grote vleeswonden of breuken bijvoorbeeld.

Zwaar gewond is iemand die met de ambulance mee moet en acuut geholpen moet worden....mensen met schotwonden en breuken op gevaarlijke plekken.

Dan heb je mensen in kritieke toestand....Mensen die kans maken aan hun verwondingen te overlijden en moeten acuut aan de monitot op IC.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super! Helemaal duidelijk en nog snel geantwoord ook! Parfaitements.

Andere antwoorden (2)

lichtgewond: schrammen, snijwonden, eventuele lichte breuk

ernstig gewond: zware breuken, de schrammen zijn nu bijzaak

zwaargewond: op meerdere plaatsen verwond, je kan jezelf niet meer behelpen, enz (meerdere zware breuken, hoofdletsel, enz)

levensbedreigend gewond of kritiek: als je leven in gevaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super! Zit er niets tussen licht en ernstig?
artsen EHBO-ers en BHV-ers gebruiken triages.
Methodieken

Nationaal en internationaal zijn er verschillende methodieken ontwikkeld die na de nodige ervaringen ook regelmatig bijgesteld worden. Een voorbeeld van een dergelijke methodiek is de indeling in vier categorieën van slachtoffers:

* T1 Onmiddellijk medische hulp, voor personen die zonder die hulp niet zullen overleven in verband met obstructie van de ademwegen, stoornissen van de ademhaling of problemen met de circulatie. Binnen deze categorie wordt weer triage toegepast: eerst worden de slachtoffers met een luchtwegobstructie geholpen, dan de slachtoffers met ademproblemen, dan de slachtoffers met circulatieproblemen. Behandeling dient binnen 2 uur aan te vangen maar uiteraard zo spoedig mogelijk.
* T2 Personen die wel kunnen wachten maar continu gemonitord moeten worden op ademhaling, circulatie en acute problemen (dit kan door iemand met beperkte medische kennis gebeuren). Gewonden met (grote) kans op infecties of invaliditeit vallen bijvoorbeeld binnen deze categorie. Behandeling binnen 6 uur.
* T3 Patiënten die kunnen wachten omdat ze geen problemen met ademweg, ademhaling en circulatie hebben en die weinig tot geen kans op infectie of invaliditeit hebben. Behandeling kan in veel gevallen door de patiënt zelf, een EHBO'er of een huisarts plaatsvinden, uiteraard is ziekenhuisbehandeling niet uitgesloten.
* T4 slachtoffers die in de gegeven situatie niet gered kunnen worden doordat de ademweg niet vrijgemaakt kan worden, de ademhaling of circulatie niet op gang gebracht kunnen worden, bloedingen niet gestopt kunnen worden of shock niet bestreden kan worden. Het toekennen van de T4 status is iets wat uitermate zwaar weegt en in principe alleen zal voorkomen in oorlogstijd of bij rampen met grote aantallen gewonden. Aan overleden patiënten kan ook de status T4 toegekend worden, al worden ze soms ook gewoon als overleden aangeduid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah super! Vanaf de 'officiële' kant gezien. Valt obstructie van de luchtwegen niet onder ademproblemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Obstructie: als ademen niet mogelijk is; ademproblemen: als ademen bemoeilijkt is maar nog wel mogelijk, eventueel beperkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals je ziet is het antwoord al gegeven. kleine toelichting
bij een obstructie kan je bij het slachtoffer een piep snurk of rochel horen.
bij een piep zit er iets vast in de keel.(te verhelpen met een mondinspectie en het eruit te halen)
bij een snurk sluit de tong een deel van de luchtpijp af( te verhelpen met de chin lift)
bij een rochel zit er vloeistof in de keel van het slachtoffer bloed en braaksel e.d(te verhelpen met een snelle kantel methode)