Stel je neem perongeluk n beetje frontline spot on in. Is dat schadelijk voor een mens?

Er kwam een mini druppeltje op mn vinger en ik dacht daarna dat het water was en uit snelle reactie slikte ik het in.. kan dat kwaad?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Voor kat of voor hond?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vooor de kat is die

Antwoorden (1)

Er blijkt Fipronil in dat middel te zitten, de stof die door verkeerd gebruik in 2017 tot vergiftigde eieren leidde. Frontline is echter giftiger voor dieren dan voor mensen. Je mag het daarom niet toedienen aan kittens jonger dan 8 weken of lichter dan 1 kilo.

Mensen dienen contact van het product met de mond of de ogen te vermijden. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) beschouwt fipronil voor de mens als 'matig toxisch'. In grote hoeveelheden (bijvoorbeeld bij langdurige consumptie) kan het schade toebrengen aan nier, lever of schildklier.
Eén mogelijk per ongeluk opgelikt druppeltje kan die invloed niet hebben, vooral niet bij een volgroeid persoon. Voor een klein kind kan het wél enigszins schadelijk zijn.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel :)