Hoe kan het dat ik duizelig ben na het nemen van een bad?

Altijd als ik in bad ga , ben ik als ik er uit stap duizelig.
En aan de temperatuur van het water ligt het niet.
Hoe kan het dan dat ik elke keer duizelig ben?
Opzich is het niet erg want na 10 minuten is het weg maar ik weet niet hoe het komt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
27.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heb ik ook!
Ben benieuwd wat het kan zijn.
Misschien de warmte,ik zit altijd wel een uur in heel warm bad en dan is de badkamer zo warm dat alles beslaat.

Het beste antwoord

De verklaring is eenvoudig. Door een flink warm bad verwijden de vaten zich zodat relatief veel bloed in de oppervlakkige door de warmte verwijde vaten gaat circuleren.
Als je opstaat heeft het lichaam moeite gedurende korte tijd de bloeddruk op peil te houden. Het lichaam zal daarop ageren door de vaten weer te vernauwen zodat de deuk weer kan worden opgebouwd. Dat koste even de tijd. Je kunt dan even draaierig worden. Hier speelt ook mee dat je van liggende naar staande stand komt. Het bloed moet verticaal omhoog naar je hoofd worden gepompt en wil eventjes onderin je lijf blijven hangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel

Andere antwoorden (2)

Dit kan komen omdat je te snel opstaat uit het bad, dat in combinatie van het warme water,naar koelere temperatuur in badkamer, kan duizeligheid veroorzaken, wat ook te maken kan hebben met een lage of juist hoge bloeddruk.
Ga hiermee eens naar je huisarts, zodat deze kan onderzoeken wat de oorzaak is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tenzij je een koud bad neemt, denk ik dat het toch iets met de temperatuur te maken heeft. En met je houding.

In de eerste plaats zijn veel mensen wel eens duizelig als ze opstaan uit een stoel of overeind komen uit bed. Komen ze langzamer overeind, dan is dat veel minder of zelfs helemaal niet aanwezig. Dat heeft te maken met het feit dat je hart- en vaatstelsel zich moet aanpassen aan de 'rechtop'- houding. Je lichaam moet dan meer moeite doen om het bloed vanuit je benen bijvoorbeeld terug te krijgen naar je hart. Dat duurt soms net even een seconde, daarna heeft je lijf die aanpassing gemaakt. Intussen krijg je wel éven iets minder bloed naar je hersenen, waardoor je duizelig kunt worden. Mensen die van naturel een lage bloeddruk hebben, met bepaalde hartafwijkingen, die bepaalde medicatie gebruiken of die een aandoening hebben waardoor het autonome zenuwstelsel wat minder goed functioneert, hebben hier vaker last van. Maar meestal is er geen echte oorzaak voor. In z'n algemeenheid komt deze klacht het meest voor bij tienermeisjes, jonge vrouwen en bij ouderen.

Dat kan dus één factor zijn. Als je ligt in bad en daarna overeind komt, heb je net als wanneer je vanuit een andere liggende houding overeind komt, even dat moment waarop je bloeddruk soms sterk daalt.

Daar komt bij dat ook warmte je bloeddruk kan doen dalen. Door de warmte van een warm bad zetten je bloedvaten een beetje uit. Daardoor daalt je bloeddruk. De vaten worden dus wijder en je kunt je misschien voorstellen dat dan het terug pompen van bloed naar boven nóg moeilijker is. Als je dan op een moment dat je vaten wat uitgezet zijn opstaat vanuit een liggende houding, moet je lichaam extra moeite doen om je bloeddruk op peil te houden.

Het kan helpen om niet al te heet te baden en om wat langzamer overeind te komen. Bijvoorbeeld eerst even op de rand van het bad gaan zitten voordat je gaat staan. Ook bukken en weer overeind komen bij het afdrogen kan opnieuw duizeligheid geven, doe dat dus een beetje rustig aan. Vantevoren extra drinken kan ook effectief zijn: je hebt vocht nodig om je bloeddruk op peil te kunnen houden. Kijk ook even of je toevallig net altijd in bad gaat als je langere tijd niet hebt gegeten (of dus gedronken), dat kan ook een rol spelen namelijk.