Als je overspannen thuis zit hoe kan het dan dat alles zeer begint te doen?

Ik zit nu overspannen thuis,neuroloog,huisarts en psygiater zeggen dat ik thuis rust moet houden.
Ik zit nu een week thuis en word onrustig, me maag begint de hele dagen zeer te doen.
Ook krijg ik nu last van iedere dag braken en diarreee, tril en zweet ik.
Weet iemand wat dit is en waarvan het nu ineens vandaan komt??.
Het lijkt wel op afkicken ofzo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel en ga me best doen om nu goed voor mezelf te zijn dan 10 jaar leven met spanning en maar altijd doorgaan.

Het beste antwoord

Heftig zeg! In een reactie schrijf je dat je tien jaar lang alsmaar door bent gegaan zonder jezelf rust te gunnen en goed voor jezelf te zorgen. Waarschijnlijk ben je inderdaad aan het afkicken, maar dan psychisch.

Misschien ken je wel het verschijnsel van mensen die altijd ziek worden tijdens hun vakantie, of in het weekend. Tijdens hun werk lopen ze gewoon door, negeren ze klachten die ze hebben, en voelen ze de helft niet. Als ze dan 'mogen', dan komt ook alles er echt even uit. Dat is waarschijnlijk wat er nu bij jou ook gebeurt, maar dan tien keer zo hevig.

Ga in elk geval bij je huisarts langs, en vertel je klachten. Iemand anders schreef al dat je ook gewoon een virusje te pakken kunt hebben, maar zoals je het vertelt, het trillen en zweten, en de maagpijn zodra je even rustig gaat zitten, doen wel sterk denken in de richting van psychosomatische klachten tgv overspannenheid. Dat is heel normaal bij overspannenheid, en zoals gezegd komt waarschijnlijk nu alles eruit bij je. Letterlijk zelfs.

Krijg je verder nog andere begeleiding of behandeling voor je overspannenheid? De medische wetenschap als geheel is een behoorlijk aan het terugkomen van het alleen maar "rust, rust" bij dergelijke klachten. Uit diverse onderzoeken blijkt dat gedoseerd bewegen, de balans vinden tussen inspanning en ontspanning, en dan onder begeleiding al sneller de terugkeer naar werk starten, een sneller herstel geeft. Zo te horen moet jij aan dat werken nog even helemaal niet denken, maar misschien is het wel goed om met je behandelaars te overleggen over begeleiding en bezigheden tijdens je dag. Geen dingen doen die 'moeten', maar wel een beetje frisse lucht happen en bewegen af en toe. Ik zie dat je ook al onder behandeling bent van een psychiater, dus ik ga daar verder geen adviezen in geven over wat voor therapie dan effectief zou kunnen zijn, maar overleg het met hem/haar. Er zijn misschien nog aanvullende therapieën die je kunnen ondersteunen. Soms is het ook aangewezen om tijdelijk medicatie te gebruiken, maar ook dat is iets wat je met je behandelaars zult moeten overleggen.

Heel veel sterkte! Ik hoop dat je fijne mensen om je heen hebt die je door deze periode heen kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

oh wat erg. Ik leef met je mee, been there! Dit zijn echt de verschijnselen van een diepe burn-out. Alsjeblieft hou rust, doe dingen die je leuk vind, kijk filmpje, ga stukje lopen in bos, ga overdag een paar uur slapen, probeer aan de goede dingen te denken, zoek hulp bijvoorbeeld in een kerk (pastoriaal medewerker ofzo), vraag verdere behandeling bij GGNed. Vraag je dokter om medicijnen, zoals citalopram (ik gebruik ze en werkt goed).Ik wens je veel sterkte man!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
Ik moet nog 22 worden dus vind het al erg zat maar gelukkig blijf ik positief.
Nadeel echter is dat ik amper slaap en nu ik thuis zit en wilt ontspannen, lijkt het wel dat me lichaam spanning aan ga maken want nu ik juist ruStig op de bank wil liggen gaat me maag enorm zeer doen. + van mij
Je kan natuurlijk gewoon een griepje of een milde voedselvergiftiging opgelopen hebben...
Stress en spanning heeft veel invloed op het functioneren van je lichaam. Je kan spier/nek/rugpijn krijgen, rsi ligt op de loer, maagklachten horen bijna standaard bij stress, enzovoorts.
Probeer van je 'vrije tijd' te genieten en je niet te veel zorgen te maken over je ziekte. Het leven is best leuk, er komt sneeuw en ijs aan en als je daar niet van houdt: het voorjaar zit er vlak achter.

Have Fun!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik word al blij van de gedachte dat ik daar nu niet doorheen hoef met de brommer. + van mij
Kan ook spanning zijn die er nu lichamelijk uit komt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spanning kan allerlei psychosomatische klachten veroorzaken. Dat kan gaan van beven, rillen, hoofdpijn, rugpijn, maagpijn, darmen overhoop. Je kan het zo gek niet bedenken.
Alleszins een spoedig herstel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al deze reacties zijn ontstaan omdat je teveel van jezelf hebt gevergd en te lang over je grenzen bent gegaan. Je lichaam en geest komen in opstand omdat ze het niet meer aankunnen.

Je zult je accu weer op moeten laden, maar dat heeft tijd nodig en je zult je 'normale' patronen aan moeten passen of veranderen.

Probeer wel in beweging te komen. Al is het maar een wandelingetje, lekker dobberen in een verwarmd zwembad, of een kwartiertje op de home-trainer. Door sport en beweging produceer je hormonen die een positief effect hebben waardoor je je (iets) beter voelt.
Onspanningsoefeningen zijn ook een aanrader.

En: heb vertrouwen dat het weer goed komt, ook al kun je je dat nu niet voorstellen.
Er is veel info over burn out op Internet. Bijv.
http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/burn-out/
Heel veel sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat je niet goed in je velletje zit ,is wel duidelijk.voor veel mensen is thuis zitten als een soort straf.dit moet maar eens uit de wereld!eindelijk heb je weer eens wat tijd voor je zelf .doe eens wat achterstallig opgepropt onderhoud mee 'weet zeker dat je er rust mee gaat ondervinden veel sterke