Als je niet kunt ruiken, kan je toch ook niet proeven? klopt dat? en hoe komt dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Ruiken en proeven zijn twee verschillende zintuigen, het proeven beperkt zich tot 4 basissmaken: zoet-zout-zuur-bitter, eventueel aangevuld met "scherp" (sambal).
Als iemand kookt zal hij niet alleen op deze smaken vertrouwen bij het proeven, de neus doet dan wel degelijk mee.
Een wijnproever gebruikt eigenlijk zijn neus meer dan zijn tong.
Goed "proeven" gebeurt dus wel degelijk ook met de neus.

Grtz. Koos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je

Andere antwoorden (5)

Nee, dat klopt niet, maar de smaak is wel veel minder. Ik heb een collega gehad die niet kon ruiken. Hij proefde wel, maakte zelf wijn (van de meest belachelijke soorten fruit) en proefde de verschillen, maar niet zo duidelijk als wij.
Een deel van de smaak wordt veroorzaakt door de reuk, maar niet alles.

Toegevoegd na 2 uur:
Bovendien, bedenk ik nu, heeft niet alle voedsel ook een geur, zeker droog voedsel niet. Dat zou dus ook betekenen dat je dit voedsel niet zou proeven als het waar was dat je niks proeft als je niets ruikt, maar dat is dus niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt niet. Ruiken en proeven zijn twee fundamenteel verschillende dingen. Ruiken gebeurt in je neus terwijl proeven met behulp van smaakpapillen op je tong gaat. dus als je niet kan ruiken kan je nog wel proeven, kijk maar als je verkouden bent. dan kun je meestal niks ruiken maar eten blijft even lekker als altijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap echt niet wie dat heeft bedacht hoor,
ik heb een chronische verkoudheid, dus ben altijd verkouden.
ik ruik bijna niks maar proef gewoon goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, als ik goed verkouden ben proef ik niks alleen of iets scherp is, dat voel ik, maar dan ruik ik dus ook niks, zelfs geen parfum ofzo
ligt er aan iemand die ik ken ruikt niet meer vanwege een hersenbloeding maar proeft alles nog wel. mijn nicht ruikt niks door poliepen enzo maar kan daardoor ook slecht proeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je poep ruikt, heb je ook het gevoel dat je dit eet (daarom haten we het?!). en als je niks ruikt, proef je dus ook niks.