Zou het mogelijk om vooraf aan vaccinatie te worden getest op mogelijke ontwikkeling trombose?

Nu er ook door het Janssen-vaccin een dode is gevallen ben ik angstig geworden voor de inenting tegen corona. Waarom zou je die laten toepassen als je nu volkomen gezond bent, maar door de vaccinatie ziek of zelfs dood blijkt te kunnen eindigen? Eerst wil ik liever zeker weten dat ik geen trombose en een laag aantal bloedplaatjes kan oplopen voordat ik de keuze ga maken of ik mij ga laten inenten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, theoretisch is het mogelijk om te kijken of je een verhoogde kans hebt op trombose. In de praktijk is dit echter zéér moeilijk tot niet mogelijk. De reden is namelijk dat er zoveel verschillende factoren meetellen om te kijken of iemand wel of niet een kans loopt op trombose. En trombose is een groot probleem. Echter nog niet zodanig groot dat er een vastgestelde lijst is met onderzoeken die even gedaan kunnen worden. Ik zei dat er geen kunst is met onderzoeken. Maar dat moet genuanceerd worden. Er zijn een heleboel testen om te kijken hoe het gaat met iemands bloedstolling. Maar het is een rits aan laboratorium testen. En heel goedkoop is dat niet. Wellicht dat er met de huisarts overlegd kan worden of die er in mee wil gaan om deze onderzoeken te laten uitvoeren. Wellicht dat het je eigen risico kost, maar die prijs is weinig ivm met het opsporen van deze problemen. Maar er is nog iets om rekening mee te houden. Er is nu een zeldzame combinatie naar voren gekomen met omstandigheden (bloedplaatjes en trombose) waarbij een probleem met vaccinatie mogelijk kan ontstaan. Maar we weten nog niet precies of de waardes gevolg zijn van of icm het vaccin voorkomen. Dus als.je gaat testen, wat zegt het dan precies en zou je daar een keuze objectief op kunnen bepalen. Gevoelsmatig waarschijnlijk wel, maar objectief gezien niet. Dus strikt genomen, ja, het zou theoretisch mogelijk zijn, maar met de huidige stand van zaken en de huidige kennis omtrent Covid zullen de testen niet heel veel zeggen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100