Zou het mogelijk om vooraf aan vaccinatie te worden getest op mogelijke ontwikkeling trombose?

Nu er ook door het Janssen-vaccin een dode is gevallen ben ik angstig geworden voor de inenting tegen corona. Waarom zou je die laten toepassen als je nu volkomen gezond bent, maar door de vaccinatie ziek of zelfs dood blijkt te kunnen eindigen? Eerst wil ik liever zeker weten dat ik geen trombose en een laag aantal bloedplaatjes kan oplopen voordat ik de keuze ga maken of ik mij ga laten inenten.

Amadea
3 jaar geleden
1.7K
ronron1212
3 jaar geleden
De kans is zo klein. Dat je met een vakantie of een wandeling op straat nog meer risico loopt om te overlijden door een ongeluk.
TurfGraver
3 jaar geleden
Of bij het eten van iets...
Amadea
3 jaar geleden
In het verkeer ben ik heel voorzichtig en ik zal nooit op reis gaan met een onbetrouwbare vervoerder. Als je normaal eet word je nergens dodelijk ziek van. Waarom zou iemand zich dan wagen aan de gok van een vaccinatie terwijl de kans op het verkrijgen van een fatale vorm van covid-19 al bijzonder klein is?
LeonardN
3 jaar geleden
"Waarom zou iemand zich dan wagen aan de gok van een vaccinatie terwijl de kans op het verkrijgen van een fatale vorm van covid-19 al bijzonder klein is?"
Omdat de kans op trombose (of andere dodelijke afloop) nog veel veel kleiner is.
ronron1212
3 jaar geleden
Of de vervoerder nu wel of niet betrouwbaar is doet er niet toe een ander kan er voorzorgen dat er iets gebeurt. @Amadea
Amadea
3 jaar geleden
Wel frappant dat alleen mannen reageren. Zij maken kennelijk geen kans op trombose. Hoe denken de vrouwen erover?
Thecis
3 jaar geleden
@Amadea
De kans op ernstige bijwerkingen is bijzonder klein en niet groter dan bij andere vaccinaties. Je vraagt waarom te vaccineren terwijl je gezond bent? Om de doodsimpele reden dat je gezond wil blijven, maar ook om te zorgen dat er zo min mogelijk mensen in de maatschappij als geheel ziek worden. Inenten doe je dus niet alleen voor jezelf. Het bang worden is een natuurlijke reactie, maar niet een rationele. Het wordt gevoed door de vele media berichten, maar de daadwerkelijke kans blijft bijzonder klein. Vele andere risico's die door mensen dagelijks genomen worden (domweg door op te staan) zijn vele malen groter dan het nemen van een corona vaccin. Hou er rekening mee dat Covid meer is dan een kans op overlijden. Vele mensen kampen met langdurige klachten zonder ook maar op de IC te hebben gelegen. Wel of niet vaccineren is een keuze maar gebruik de ratio en laat je niet lijden door angst. Angst is ondanks zn voordelen o.h.a. een slechte raadgever.
MarBet
3 jaar geleden
Jammer dat er een discussie ontstaat over of je wel of niet moet gaan vaccineren. Dat moet iedereen zelf afwegen en is niet de vraag. Om in te gaan op de vraag, ik zou dit bij de huisarts navragen op het moment dat je aan de beurt bent. En het blijft jouw keuze om wel of niet te vaccineren. Ik vind het zelf een lastige omdat het groepsbelang ook mee speelt. Als te veel mensen het niet doen, komt het ook niet goed. Als het alleen om mezelf ging zou ik met de huidige signalen het niet doen, maar nu weet ik het zelf ook nog even niet.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag. Ik weet het antwoord niet. Ik vind dat een vaccin, waarbij het risico op de dood, niet in productie genomen mag worden. Hoe klein het risico ook is. Van medicatie als chemo weet men dat het slecht is, maar soms moet je iets slechts met iets slechts bestrijden. In het geval van Covid-19 is dat anders. Je wilt jezelf beschermen terwijl je NU gezond bent en je loopt daarbij het risico om dood te gaan. Hoeveel risico loop ik om dood te gaan aan Covid-19. Ik neem die gok. Die trombose, ik vraag me af of ALS je dat krijgt, of je daarvan kan herstellen. Van Covid-19 kan je sowieso herstellen. Weg met die smerige troep vaccins dus. Ga maar terug naar de tekentafel en maak maar iets nieuws.
SentWierda
3 jaar geleden
@Amadea. Trombose komt bij vrouwen meer voor dan bij mannen, dat is waar. Maar het is vooral een kwestie van leeftijd: trombose komt vooral bij ouderen voor en dat zijn ook vaak mannen. Als ik jou was zou ik in de reactie van Thecis op zijn waarde schatten: een beter antwoord kun je niet krijgen. Als je de kans krijgt een vaccin te krijgen, grijp die kans aan.
@HeerVoldemort. Het gaat niet alleen om jezelf. Thecis heeft dat prima verwoord. Er liggen op dit moment levenslustige dertigers op de ic - met corona. (Bron: De Telegraaf, 10 april 2021). En dat je van corona sowieso kunt herstellen? Er zijn nogal wat mensen die al elf, twaalf maanden bezig zijn met herstellen en of het ooit helemaal goed komt?
SimonV
3 jaar geleden
Wat cijfers. Ieder uur krijgen 11 mensen trombose. Bijvoorbeeld in een been, longen, hart of hersenen. Per dag overlijden 40 mensen aan trombose. Kans op trombose:
Coronapatiënt in ziekenhuis 1:5
Langer dan 4 uur vliegen 1:4.500.
Anticonceptie combi-pil 1:5.000
AstraZeneca bij vrouwen onder de 60 jaar 1:100.000. Sterftekans trombose door AstraZeneca: 1:300.000.
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. Mooie cijfers die veel duidelijk maken voor de AZ-vaccinatietwijfelaars. Maat wat is de bron? Gaan de cijfers over Nederland, Europa of de wereld?
Bij AstraZeneca zijn er tot nu toe 18 sterfgevallen op 200 miljoen mensen. (Bron: WHO).
Thecis
3 jaar geleden
@Marbet
Het is rechtstreeks de vraag. Moet ik bij dit risico wel of niet vaccineren. Dus natuurlijk gaat het over vaccineren. @Amadea
Deze kans op trombose speelt inderdaad meer bij vrouwen. Echter mannen worden onevenredig hard geraakt door Covid. Dus de opmerking dat mannen kennelijk niet geraakt worden door trombose is hetzelfde als zeggen dat vrouwen niet door Covid geraakt worden. We geven hier objectief antwoord. Wat zijn de kansen? Hoe verhouden die kansen zich tot andere kansen die de mens dagelijks neemt. Daarom krijg je deze reacties.
ronron1212
3 jaar geleden
@HeerVoldemort de kans om te overlijden aan covid is veel groter dan het overlijden aan het vacin.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Beetje zijdelings: Ik, vrouw, 60-, heb ervoor gekozen om me te laten vaccineren omdat ALLE medicijnen die ik (noodzakelijk) gebruik, meer of minder ernstige bijwerkingen hebben. Maar ze houden me wel in leven! En dan zou ik nu moeilijk gaan doen over een medicijn tegen corona? Mijn afweging: ik loop zelf het risico ziek te worden van corona, én ik loop het risico anderen ziek te maken - vrienden en kennissen, mensen in het OV (als dat weer "mag"), mensen op mijn werk.... En ik wil weer heel graag met zijn allen terug naar "normaal" - mensen aan kunnen raken, reizen, boodschappen doen zonder mondkapje. Daarom heb ik gekozen voor het kleine risico op trombose bij vaccinatie met AZ. (Overigens tot nog toe nauwelijks last gehad van bijwerkingen, ben twee weken geleden geprikt).
SimonV
3 jaar geleden
Dit zijn Nederlandse cijfers. De meeste meldingen van trombose komen voor bij mensen onder de 60 jaar.
Dus als je boven de 60 bent, loop je eigenlijk geen kans. Ben je onder de 60, dan krijg je het vaccin niet.
https://nos.nl/artikel/2375808-wat-is-kans-op-bijwerking-en-gaat-nederland-weer-astrazeneca-prikken.html
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@SentWierda
Ja het gaat dus wel om jezelf. Het wordt nu zo makkelijk bij mensen neergelegd: "Als jij geen vaccinatie neemt, ben jij slecht, want je bent niet sociaal, je denkt niet aan de groep." Ik hoef niet aan de groep te denken, ik moet aan mijzelf denken. Als X geen corona wil, moet X lekker zelf een spuitje halen. Maar nu moet IK een spuitje halen zodat X geen corona krijgt, lekkere omgekeerde wereld.
Iedereen heeft het recht om voor zichzelf een afweging te maken. En ik zou een vaccin van AZ niet nemen. Die andere die met de P begint misschien wel. @Ronron1212
Correct, maar dan moet ik wel eerst corona krijgen. En dat is ook geen zekerheid.
Thecis
3 jaar geleden
@HeerVoldemort
Wat zit er er toch naast. Net zoals veel andere dingen (zorg, pensioen, ww, bijstand, noem maar op) is Nederland gebaseerd op een sociaal stelsel. Het is niet perfect.
En ja, je moet aan jezelf denken, maar ook zeker aan de groep. Jij legt het wel heel gemakkelijk bij anderen neer. Bij mij persoonlijk is het nog maar de vraag of vaccineren zin heeft. Dat blijkt uit klinische testen en titerbepalingen. Dus tja, hoe moet ik me in jouw verhaal dan laten vaccineren??
Daarbij doen we met veel andere vaccinaties niet anders. Het gaat om een groep die gevaccineerd is om een ziekte uit te drijven. Dus het is geen omgekeerde wereld. Het is onwetendheid (en daar laat ik het even bij). En ja, iedereen heeft recht om een afweging te maken. Er daar zouden ook consequenties aan moeten zitten. Dat is namelijk de keus die gemaakt wordt.
Thecis
3 jaar geleden
En wat betreft de opmerking naar Ron toe. Ik ben zo blij te horen dat het krijgen van Corona een keuze is voor jou. Ik wou dat ik dat had gehad. Dan had ik namelijk toch echt voor iets anders gekozen dan het pad dat ik nu heb.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@Thecis, waar zeg ik dat het krijgen van Corona een keuze is? Dat zeg ik helemaal niet. Jij zegt dat ik dat zeg. Ik zeg: "Het is geen zekerheid dat je Corona krijgt"
Dat is iets heel anders. En als ik onze overheid mag geloven...krijg ik geen Corona als:
1. ik mijn handen veel was.
2. Een mondkapje draag.
3. Anderhalve meter afstand hou.
4. Na 21.00 of 22.00 uur binnen blijf.
5. Niet uit ga als dat niet noodzakelijk is.
6. Mij laat testen...heb er inmiddels al 7 gehad, ben al weken verkouden, maar helaas het gaat maar niet over....vaccin zal vast helpen... Ik werk in de vitale sector en helaas soms ook veel te dicht op elkaar. Er hebben mensen in mijn gezicht gehoest en gespuugd. "Ik heb corona" types, jeweetwel Wappies." Tot nu toe nog geen corona gehad gelukkig. Hoezo keuze? Ik heb iets tegen DAT vaccin. En dat mag. Niemand hoeft voor mij te bepalen wat sociaal is. En dat ik iets moet doen voor de groep.

Antwoorden (1)

Ja, theoretisch is het mogelijk om te kijken of je een verhoogde kans hebt op trombose.

In de praktijk is dit echter zéér moeilijk tot niet mogelijk. De reden is namelijk dat er zoveel verschillende factoren meetellen om te kijken of iemand wel of niet een kans loopt op trombose. En trombose is een groot probleem. Echter nog niet zodanig groot dat er een vastgestelde lijst is met onderzoeken die even gedaan kunnen worden.

Ik zei dat er geen kunst is met onderzoeken. Maar dat moet genuanceerd worden. Er zijn een heleboel testen om te kijken hoe het gaat met iemands bloedstolling. Maar het is een rits aan laboratorium testen. En heel goedkoop is dat niet. Wellicht dat er met de huisarts overlegd kan worden of die er in mee wil gaan om deze onderzoeken te laten uitvoeren. Wellicht dat het je eigen risico kost, maar die prijs is weinig ivm met het opsporen van deze problemen.

Maar er is nog iets om rekening mee te houden. Er is nu een zeldzame combinatie naar voren gekomen met omstandigheden (bloedplaatjes en trombose) waarbij een probleem met vaccinatie mogelijk kan ontstaan. Maar we weten nog niet precies of de waardes gevolg zijn van of icm het vaccin voorkomen. Dus als.je gaat testen, wat zegt het dan precies en zou je daar een keuze objectief op kunnen bepalen. Gevoelsmatig waarschijnlijk wel, maar objectief gezien niet.

Dus strikt genomen, ja, het zou theoretisch mogelijk zijn, maar met de huidige stand van zaken en de huidige kennis omtrent Covid zullen de testen niet heel veel zeggen.
Thecis