Protheses totale/halve kunstknie, heup enz altijd van kunst waarom geen transplantatie donor?

(Spijtig genoeg helaas op hele jonge leeftijd 35+)
Tijdens mijn sessies gesprekken voorbereidingen op totale kunsknie operatie aan mijn orthopeed chirurg gevraagd, maar hij keek mij aan alsof hij water zag branden!
Is het echt zo een domme gekke vraag of vond hij zo indrukwekkende vraag perplex stond hij "bevroor"!
Tegenwoordig kunnen ze toch met alles transplanteren?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Als jij bereid zou zijn om de hele rest van jouw leven anti-afstotingsmedicijnen te slikken... Lijkt mij een beter plan om een steriel kunstgewricht te nemen!
Thecis
3 jaar geleden
@Amadea,
Het feit of iets wél of niet steriel Is, heeft niets te maken met het wel of niet afstoten. Dat heeft te maken met of iets lichaamseigen is of niet.
Dat een kunstknie ook steriel moet zijn, is om infecties na transplantatie te voorkomen. Zijn 2 aparte dingen.

Antwoorden (1)

De vraag is zeker niet complex. Maar ook niet dom. Althans mijn inziens. Het antwoord is wel heel simpel. Alles wat je uit een lichaam haalt en in een ander lichaam stopt is onderheven aan een afweereactie. Je lichaam vecht tegen lichaamsvreemde dingen. En een transplantatie houdt in dat als je dat in je lichaam stopt, je lichaam zal blijven vechten op het af te stoten. Oftewel, voor de rest van je leven zit je aan de immunosupressors of je afweersysteem rustig te houden en de transplant niet af te stoten. Nadeel hiervan is dat je ook bevattelijker wordt voor ALLE andere ziektes.

Een kunststof prothese verdient dus de voorkeur. Daar heb je al die nadelen niet. Voor de chirurg is dit zo overduidelijk dat diegene waarschijnlijk gewoon overdonderd was.
Thecis
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+
Inderdaad.
Het zou geweldig zijn als alle transplantaties mogelijk zouden zijn van niet menselijk materiaal.