Indien een baby geboren wordt met een kaal hoofd; kan de arts dan gelijk al aan de ouders vertellen welke kleur haar het kind zal krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Nee dit kan niet.
Zelfs als een baby wordt geboren met een bos haar, kan je nog niet weten welke haarkleur je kind uiteindelijk krijgt.
Het haar waarmee een baby eventueel wordt geboren, valt na een tijdje allemaal uit. Dit valt alleen nauwelijks op, aangezien de haren niet allemaal tegelijk uitvallen en de nieuwe haren er (meestal) meteen voor in de plaats komen.
En dan nog worden kinderen in de loop der jaren steeds donkerder.
Kijk maar eens naar een klassefoto van bijv een ppeuterklas. Het overgrote deel vd kids is blond.
Kijk nu eens naar een klassefoto van een middelbare schoolklas. Je zal zien dat er veel minder blonde kinderen zijn. Bovendien zal je zien dat veel blonde kids, vroeger veel blonder waren.

De enige manier om erachter te komen welke haarkleur een baby krijgt is dmv DNA-onderzoek, maar in de praktijk kan je dit als (toekomstige) ouder niet laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Lijkt me lastig. Hij zou misschien 'n voorspelling kunnen doen kijkend naar ouder en grootouders. Maar volgens mij heb je op dat moment echt nog geen zekerheid. Vb, ik ben donker, mijn ene zus ook, de oudste zus is blond:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan hij niet, ook al heeft de baby al haren dan nog veranderd dit vaak na verloop van tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat lukt niet. Hetzelfde geld ook voor de kleur van de ogen. Beiden zijn ze in de loop van de tijd aan verandering onderhevig. Het is zelfs mogelijk dat de wenkbrauwen een andere kleur hebben dan het eigenlijke haar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan de arts niet vertellen.
als een baby kaal wordt geboren
is het vaak wel dat er, ongeacht de
kleur, een weelderige dos uitgroeit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dan kan bijna niet als je nog geen haar hebt kun je ook niet zien welk kleur het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan een arts niet vertellen, aangezien de kleur nog vaak nog veranderd. Er zijn kinderen die met blond haar worden geboren en dat later een andere kleur haar hebben. Meestal hebben kinderen rond de kleutertijd wel hun 'latere' haarkleur al. Verder worden alle baby's geboren met donkerblauwe ogen. Het echte pigment komt pas goed naar voren, als het wordt blootgesteld aan daglicht en dat duurt een paar maanden soms wel.