Waarom gaan mijn voeten soms zweten als ze juist ijskoud zijn en aanvoelen?

Ik heb een aangeboren hartafwijking die nu stabiel is, maar mijn bloedsomloop is wel wat trager dan die van een "gezond" persoon. Om die reden houd ik soms vocht vast in de benen, maar veel is het niet omdat ik veel beweeg. Nu merk ik echter steeds vaker dat wanneer ik koude (en blauwe) voeten heb, ze gaan zweten. Maar zweten doe je toch juist als je warmte kwijt moet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb ik ook last van

Het beste antwoord

Het kan ook liggen aan de manier hoe je je voeten verzorgt. hier zijn alvast een paar tips;

Houd je voeten zo droog mogelijk.

Houd hygiëne in het oog.

Wissel dagelijks je schoenen.

Trek dagelijks schone sokken aan.

Gebruik een desinfectans.

Vries je schoenen in.

draag niet dag en nacht sokken (als je koude voeten hebt 's nachts is het toch beter om met blote voeten onder de dikke dekentjes te kruipen, want je voeten moeten ook kunnen 'ademen')

pas op, het kan ook een zenuwafwijking zijn of ene schildklierafwijking, niet alleen bloedsomloop. Dus als je echt mega veel last hebt en niets lijkt te helpen, ga dan even naar je huisarts toe om je te laten checken of het zenuwen zijn of schildklier.

Ik gebruik zelf warmte-balsem van Gehwol en dat helpt echt GOED bij mij, tevens helpt het ook om de bacteriën van de voeten op peil te houden en geurtjes te verminderen, dus ook dan zweet te verminderen.