Wanneer ijzertekort?

Ik heb een hb van 8,7 maar wel een ijzertekort kan dit invloed hebben op hoe je je voeld, en je sportprestaties?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er zijn een hoop mensen met ijzertekort. Het hoeft niet bij iedereen tot uiting te komen. IJzer is een soort mineraal en is een belangrijke stof in ons lichaam. IJzer heeft verschillende functies, zo zorgt het voor de vorming van de rode bloedkleurstof in de rode bloedcellen. De zuurstof in ons lichaam wordt dan door deze rode bloedcellen naar de longen vervoerd en vanuit de longen naar al onze lichaamsdelen. Daarnaast helpt ijzer ook bij de afbraak van schadelijke stoffen in ons lichaam, ijzer stimuleert namelijk de productie van afweerstoffen.

Als je lichaam tussen de 800 mg en 1500 mg ijzer bevat, dan is dit een gezonde ijzervoorraad. Om voldoende ijzer binnen te krijgen is het belangrijk om te weten waar ijzer inzit. Je hebt twee soorten ijzer, de eerste vorm wordt ook wel heem ijzer genoemd. Deze vorm van ijzer zit in vlees en in vis. De tweede soort ijzer wordt ook wel niet heem ijzer genoemd. Deze vorm van ijzer kun je terugvinden in groenten, fruit, graanproducten, aardappelen en in brood. Heem ijzer wordt goed door je lichaam opgenomen, niet heem ijzer wordt minder goed opgenomen.

Als men spreekt over ijzertekort, dan gaat het over een tekort aan het mineraal ijzer in je lichaam. Als je een ijzertekort hebt, dan neemt het zuurstoftransport af en kunnen de spieren onvoldoende zuurstof vasthouden. IJzertekort komt niet op een bepaalde leeftijd voor, het kan bij alle leeftijdsgroepen voorkomen. Er bestaan wel risicogroepen, jonge kinderen en zwangere vrouwen zijn het meest kwetsbaar voor een ijzertekort.

IJzertekort kun je herkennen aan het futloos voelen en dat je na inspanning last hebt van hoofdpijn. Daarnaast kun je last hebben van duizeligheid en een moe gevoel. Maar ook bloedarmoede, aanhoudende moeheid en bleekheid kunnen een rol spelen van een ijzertekort. Wat je kunt doen aan een ijzertekort is voedingsmiddelen eten waar voldoende ijzer in zit, maar ook het slikken van vitamine C helpt om de opname van ijzer te bevorderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en veel water drinken . omdat water ook ijzer bevat .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar niet teveel water( meer dan 3 liter bv) want dan raken je elektrolyten van slag en heb je er een probleem bij.
Ook melk na de maaltijd of na inname van vitamine c breekt het ijzer af.