hoe heet deze `sigaret verlenger` en wat is de funtie? zie foto

is het een uitstraling van toen dat luxe betekende? of is er ook een fuctie in? zie deze eigelijk nergens meer te koop..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje voor Anna58
Helaas slechts een reaktie, maar volgens mij het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn oma gebruikte het alleen maar omdat ze het wel deftig vond staan, ze wilde graag als "dame van stand" door het leven gaan :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze (foto) krijg je gratis bij een bestelling van meer dan 100 gevlekte honden.

Antwoorden (2)

Dat is een sigarettenhouder en die zijn wel degelijk
nog te koop:

http://modeaccessoires.twenga.nl/sigarettenhouder.html#hx=1&s=5&c=12365&page=1

De sigarettenhouder is een rookattribuut dat vooral in de jaren 1920 frequent voorkwam.

Het pijpje bevat een soort filter waardoor de rook minder zwaar wordt. Daarom werd het onder meer veel gebruikt door vrouwen in de tijd dat de filtersigaret nog niet bestond. Die stak immers pas de kop op in de zestiger jaren.

Heden ten dage is het veel moeilijker iemand te vinden die nog gebruik maakt van dit voorwerp, maar het wordt nog steeds gebruikt. Er bestaat nog een Duitse firma die ze op de markt brengt, namelijk Denicotea. Ze kunnen soms nog gekocht worden bij tabaksspeciaalzaken.

Overgenomen van "http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Sigarettenhouder&oldid=28695049"

En met carnaval zijn ze ook nog populair.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.bijzonderfeestje.nl/winkel/sigarettenpijpje.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C+ voor de rare min.
(wil de minkukel deze eventueel nog toelichten?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Eucalypje.
En die min.........ach ik heb wel een vermoeden.
Dat heet een sigarettenpijp of sigarettenhouder. Je kan ze nog vinden bij de feestwinkels en soms bij de tabakzaak.

Het is een modevoorwerp uit de jaren 10 tot aan eind jaren 60. In die tijd werd zo'n pijpje gebruikt, omdat filersigaretten nog helemaal niet bestonden, deze werden pas na 1960 uitgevonden. Ze waren meestal van silver, bakeliet of jade gemaakt.

Het heeft vast zeker ook wat te maken met luxe, aangezien er voor de dames vier verschillende maten bestonden:

opera lengte 40 to 50 cm
theaterlengte 25 to 35 cm
dinner lengte, 10 to 15 cm
cocktail lengte, deze waren kortere houders.

Ook voor de heren waren er sigarettenhouders, deze waren 15 cm lang en was er in één variant.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de pijpjes was wel een waarschijnlijk vaste filter gemaakt.