Is het schadelijk of verfstof in te ademen tijdens het schuren?

We zijn verflagen aan het schuren en ik voel dat ik soms wat stof heb ingeademd van de verf. Is dit schadelijk? Ik voel het wel in mijn longen, kan je hier longkanker van krijgen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.8K
Pieterke
3 jaar geleden
Je kuntbij een bouwmarkt speciale mondkapjes kopen die beschermen tegen stof

Antwoorden (2)

Nee, als sporadisch gebeurt is er geen verhoogde kans op longkanker.

Echter als dit met regelmaat gebeurt zou ik er wel wat aan doen om het te voorkomen.
Voor nu: raak niet in paniek, dit is met een aantal dagen helemaal weg.

(dit laatste gebaseerd op eigen ervaring)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een paar keer is inderdaad niet zo erg, maar het is toch wel aan te raden om een stofkapje te dragen. Zeker als het alkydverf is. Dat is meestal op terpentinebasis, en dat is natuurlijk niet zo gezond om in te ademen. Verf op waterbasis is minder schadelijk, maar ik zou in dat geval ook een mondkapje dragen.