Kun je ptss krijgen voordat je geboren bent?

Ik wil graag weten vanaf wanneer het mogelijk is om ptss te kunnen krijgen. Wat mij bekend is dat je pas ptss kunt krijgen na een traumatische ervaring. Maar is het mogelijk om dit ook te ervaren voor de geboorte? Zodat een baby met ptss geboren wordt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
2.8K

Antwoorden (1)

Nee, voordat je geboren bent kun je geen ernstige emotionele trauma’s oplopen, dus ook geen PTSS krijgen.
Uit onderzoek blijkt dat een baby vanaf de zesde maand pas een actief emotioneel leven leidt.
De aandoening ontstaat als gevolg van ernstige stressgevende situaties, waarbij sprake is van levensbedreiging, ernstig lichamelijk letsel of een bedreiging van de fysieke integriteit.

Een moeder met PTSS kan wel effect hebben op de ontwikkeling van het ongeboren kind.Zo kunnen stress en angst mede bepalend zijn voor onder meer gedragsproblemen (zoals ADHD) bij kinderen.
Als je veel stress hebt, dan maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan. Dit hormoon komt in je placenta terecht en beïnvloedt daar de ontwikkeling van je kind. Zeker in de eerste drie maanden van je zwangerschap, als alle belangrijke organen van je kind worden aangelegd, kan de invloed van cortisol groot zijn.
SimonV
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Beste SimonV, halverwege de tekst van je eerste bron spreekt die je eigen antwoord juist nogal tegen. “De foetus kan in de baarmoeder zien, horen, ervaringen opdoen, proeven en, op laag niveau, zelfs leren. . . Het belangrijkste is dat hij kan voelen – niet op de gecompliceerde manier van een volwassene, maar niettemin voelen. - blz. 12 (van het besproken boek “The Secret Life of the Unborn Child”, dr. Thomas Verny met John Kelly, Dell Publishing, New York, 1981.)
[...]
Het meest traumatische van alles is wanneer de moeder door ziekte, een ernstig verlies, of weerzin tegen de zwangerschap, het ongeboren kind haar liefde en steun onthoudt. Het wordt dan depressief, kan als een apathisch kind worden geboren en zijn hele leven last hebben van depressies. Er is een geval bekend van een pasgeboren meisje dat niet wilde dat haar eigen moeder haar zoogde of verzorgde, terwijl ze andere vrouwen niet weigerde. Het bleek dat de moeder een abortus had willen hebben en het kind met tegenzin had gedragen op aandringen van de vader. Bij zulke moeders ‘mist het kind een gevoelig iemand aan wie het zich kan hechten. Zijn moeder gaat op in zichzelf en voor de baby blijft niets over’ (blz. 79); het kan zich ook niet hechten aan een vrouw die gebukt gaat onder zorgen of frustraties.” In de zin van de vraagstelling wordt gevraagd naar “PTSS”, maar als het nou formeel niet zo genoemd wordt bij een ongeboren kind, dan blijft staan dat een gelijkaardig effect mogelijk is, volgens die bron. Mijn gedacht is eveneens dat dat kan.
(Helaas staat er nu een plus teveel, namelijk mijn iets te snel gegeven blijk van waardering ...) Ik ben het overigens met sommige inzichten van boek en bespreking (reïncarnatie) niet eens, maar dat terzijde.
Bordensteker
6 jaar geleden
Even verduidelijken:
Mijn reactie werd in eerste instantie getriggerd door deze zin: “Uit onderzoek blijkt dat een baby vanaf de zesde maand pas een actief emotioneel leven leidt.”. Ik vond “baby vanaf de zesde maand” ietwat verwarrend, omdat je bij “zesde maand” zowel aan de zesde maand van de zwangerschap als aan de zesde maand ná de geboorte kunt denken. En, dacht ik, is een pássief emotioneel leven dan niet belangrijk? Zodoende ben ik je bronnen gaan bekijken zonder het tweede deel van je antwoord tot me te laten doordringen. Dat is veel meer in de lijn van wat ik wilde benadrukken.