Waneer kun je spreken van een 'sociale mediaverslaving'?

Wanneer is iemand verslaafd aan sociale media zoals Facebook, Hyves e.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer de mediaverslaving sociaal is. Of bedoelde je socialemediaverslaving?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@i3mand, de tweede, socialemediaverslaving.

Het beste antwoord

Een verslaafde aan social media:

Wil constant uitgebreid toegang tot social media, ‘sochtends, overdag, ’s avonds
Voelt zich angstig of geagiteerd als social media sites niet bereikbaar zijn
Checkt onwillekeurig vaak de email, krabbels op Hyves, de wall op Facebook en de Twitter-timeline en krijgt een onbestemd gevoel als er geen nieuwe reactie is.
Besteedt vrije tijd vooral op social media in plaats van betrokken te zijn bij andere hobbies of sociale interactie, zoals het bezoeken van vrienden, sporten of een museum bezoeken
Plaatst een persoonlijke negatieve ervaring eerder op het web dan het te laten weten aan naaste familie en/of vrienden
Kiest voor contact via Facebook en Twitter in plaats van de telefoon of face-to-face.
Is oneerlijk en/of ontkennend naar zijn naaste omgeving toe, bijvoorbeeld over hoeveel tijd hij/zij besteedt op het web
Checkt Facebook/Twitter nadat hij/zij naar bed is gegaan, midden in de nacht en/of zodra hij/zij wakker is geworden

http://www.internetspiritualiteit.nl/asp/invado.asp?t=show&id=1610

voor de leuk:

http://www.socialcrowd.nl/186/sociale-media-verslaving/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als iemand de normale dingen niet meer kan of wil doen. Te kort slaap krijgt, niet naar het werk kan/wil, slechte cijfers gaat halen op school en als je door het lint gaat als je internetverbinding niet tot stand komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de gene niet zonder kan. Het wordt allemaal erg overdreven door de media, maar het bestaat wel. Het zijn alleen de uiterste gevallen dat iemand social media verslaafd is en komt haast niet voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een simpele test om te zien of je verslaafd bent of begint te worden, maakt niet uit waar aan:

1) onthoud je 24 uur van datgene waaraan je verslaafd zou kunnen zijn.
2) en doe dat ook gedurende de volgende 24 uur.
3) maak dan de balans op: hoe voelde het na 24 uur, en na 48 uur, en als je je voorstelt een week zonder.

Dit geeft een goed beeld van je afhankelijkheid. En dan, regelmatig herhalen om in de veilige zone te blijven!