Wat is de betekenis van de naam Joost?! Je hoort vaak dat namen een speciale betekenis hebben, is dit ook voor de naam Joost?! Waar komt het vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K
Amadea
13 jaar geleden
De uitdrukking 'Joost mag het weten' is niet rechtstreeks uit de naam Joost ontstaan, maar onder invloed ervan ontleend aan de naam van een op Java vereerde Chinese godheid. Deze naam kreeg meer in het algemeen de betekenis 'duivel'.

Antwoorden (6)

Joost is een Nederlandse jongensnaam.

De betekenis van de naam is `rechtvaardig`.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betekenis en herkomst van Joost

Joost is een Nederlandse jongensnaam.

De betekenis van de naam is `rechtvaardig`.
Statistieken

In 2006 werden in Nederland 191 jongens met de naam Joost geboren.
De naam stond daarmee op plaats 93.
--------------------------------------------------------------------------------

In 2007 kregen 162 jongens de naam Joost.
De naam stond toen op plaats 107.
--------------------------------------------------------------------------------

In 2008 is de naam aan 159 jongens gegeven.
Het stond toen op plaats 118.
--------------------------------------------------------------------------------

In 2009 is de naam aan 137 jongens gegeven
en stond het op plaats 104.

Toegevoegd na 2 minuten:
Plus nog wat over de herkomst
http://www.encyclo.nl/begrip/Joost
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van de bijbetekenissen is dat Joost de naam is van de duivel. Joossie Pek.
Zie ook in de link hoofdstukje 9.1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grondvorm van Joost is Jodocus. Dat is oorspronkelijk een Bretonse naam die 'ervaren in de strijd' betekent. Het komt van het Griekse iodokos: pijlen bevattend.
Amadea
13 jaar geleden
En van het spreekwoord; 'Joost mag weten wie!'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de betekenis van: Joost mag het weten, betekent de naam Joost..de duivel.

In de tweede betekenis is het een zelfstandig naamwoord, een Joost: Een verouderde kleine knikker met gekleurde figuren, om mee te spelen.

Als ze klaar zijn met spelen, geven ze de gewonnen joosten terug.

Groet,

Ton