Bij het programma Obese zie ik de mensen vooral heel veel fanatiek sporten. Hoe werkt dat, met zeer fanatiek sporten gewicht verliezen?

Ik dacht dat bij het verliezen van gewicht het beter was om aan vet verbranding te werken door matig intensief te sporten. Dus stevig doorwandelen, fietsen en dergelijke. Bij Obese sporten ze meerdere uren per dag en zeker niet matig intensief, maar super intensief.

Ik begrijp dat spierweefsel de vetverbranding verhoogd (in rust), maar spierweefsel is zwaarder dan vetweefsel en ze moeten de helft van hun gewicht kwijt. Waarom wordt daar zo intensief gesport? Ik vraag me af wat daar het idee achter is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

volgens mij doen ze intensief sporten afgewisseld met krachttraing,er word dan eigenlijk intervaltraining gedaan .
zeer verhoogde hartslag door bv. trap op en af rennen en in de sportschool ook met krachttraing waardoor een matig intensieve hartslag ontstaat.
hierdoor komt de vetverbranding goed op gang ook in rust en door het vele sporten gaat het afvallen gigantisch snel,hoe zwaarder iemand is hoe sneller gewichtsverlies.
is natuurlijk kijkcijfers trekken dus er moet snel worden afgevallen.
denk dat ze niet echt bezig zijn met verhoging van spierweefsel. het gaat om gewichtsverlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ oke, dat klinkt logisch

Andere antwoorden (2)

Per saldo vindt er nog altijd meer vetverbranding plaats dan dat zich spierweefsel vormt. Het ligt er ook aan, aan wat voor beweging je doet. Bij krachttraining (met gewichten e.d.) worden vooral je spieren getraind en zal er inderdaad meer spierweefsel ontstaan. Maar bij cardiotraining (hardlopen, fietsen etc), staat vetverbranding op de voorgrond. In het begin zal bij cardiotraining ook spierweefsel komen in de plaats van vet, waardoor je nog niet meteen (zo veel) afvalt. Maar na een tijdje, slaat de balans door en ga je echt wel meer vet verbranden dan dat er spierweefsel bij komt. Zolang de nadruk ligt op cardiotraining, heeft intensief sporten dus zeker wel nut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cardio is toch meer om conditie te verbeteren? en niet om vet te verbranden? Met cardio verbruik je koolhydraten en eiwitten (die omgezet worden in koolhydraten) en geen vet.
Je moet niet de nadruk leggen op het woord fanatiek. Vetverbranding begint pas na zo, n twintig min trainen op een zg cardiotoestel. Daarmee bedoel ik fietsen, lopen, etc. Dit moet gebeuren bij een relatieve lage hartslag, zeg zo tussen de 100 en 120 slagen/ min. en minimaal een uur. Als je de tijd over een bepaalde tijd opvoert, kun je dit in principe een halve dag doen, zonder dat spierweefsel zich echt ontwikkelt. Natuurlijk zullen je spieren wat steviger worden, maar de afnemen van vet speelt hier de hoofdrol. Verhoog je de hartslag, dan ga je aan je conditie werken, met nog steeds weinig spierontwikkeling. Spierontwikkeling gebeurt pas als je met zware gewichten gaat trainen, zoals dat bekend is bij body building.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je geeft precies de info die ik zelf ook heb over sporten en gewicht verliezen. Daarom vraag ik me dan ook af waarom er bij het programma Obese zo veel intensief gesport wordt. Ik begrijp uit jouw verhaal dat dan de conditie verbeterd wordt, maar waarom is dat belangrijk voor veel gewichtsverlies in korte tijd? Dan kunnen ze toch beter rond hartslag 100 2 uur trainen dan trappen oprennen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal goed geinterpreteerd.
Bij de laag genoemde hartslag verbrand je alleen maar vet. Des te langer (wat jij waarschijnlijk intensief noemt) je traint, des te meer vet je verbrandt. logisch lijkt me. Bij dezelfde training echter met verhoogde hartslag werk je pas aan je conditie en verbrand je schijnbaar minder vet. Ik zit al 20 jaar op een fitness club , maar heb nog nooit een gezellige dikkert afgeslankt naar huis zien gaan. Er is maar een remedie: juist, minder en gezond eten. Zeeer effectief en veel goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om het trainingsprogramma dat bij dat televisieprogramma wordt gevolgd. Daar eet men ook minder/gezonder, maar men traint vooral veel en intensief. Zoals ik al zei niet specifiek lang op een lage hartslag maar op een hoge hartslag, trappen oprennen/hardlopen en nog meer van dergelijke dingen. Als ze vaak/lang trainen op hoge hartslag (>120) dan zou de effectiviteit daarvan toch minder zijn dan dat men lang traint op een lagere hartslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi eefst,
Ik ken het programma niet waaraan je refereert en ik put alleen maar uit mijn ervaring opgedaan op mijn huidige fitness club. Ik heb daar nog nooit dikke mensen zien trainen zoals jij dat aangeeft. Meestal kunnen/mogen ze dat niet, daar ze vaak in slechte lichamelijke conditie verkeren. Daarnaast lijkt het me niet verstandig zware mensen op die manier hun gewrichten te laten belasten, daar die vaak ook al hebben geleden onder hun zware gewicht. Maar let wel, ik ben geen specialist.