Bij het programma Obese zie ik de mensen vooral heel veel fanatiek sporten. Hoe werkt dat, met zeer fanatiek sporten gewicht verliezen?

Ik dacht dat bij het verliezen van gewicht het beter was om aan vet verbranding te werken door matig intensief te sporten. Dus stevig doorwandelen, fietsen en dergelijke. Bij Obese sporten ze meerdere uren per dag en zeker niet matig intensief, maar super intensief.

Ik begrijp dat spierweefsel de vetverbranding verhoogd (in rust), maar spierweefsel is zwaarder dan vetweefsel en ze moeten de helft van hun gewicht kwijt. Waarom wordt daar zo intensief gesport? Ik vraag me af wat daar het idee achter is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

volgens mij doen ze intensief sporten afgewisseld met krachttraing,er word dan eigenlijk intervaltraining gedaan . zeer verhoogde hartslag door bv. trap op en af rennen en in de sportschool ook met krachttraing waardoor een matig intensieve hartslag ontstaat. hierdoor komt de vetverbranding goed op gang ook in rust en door het vele sporten gaat het afvallen gigantisch snel,hoe zwaarder iemand is hoe sneller gewichtsverlies. is natuurlijk kijkcijfers trekken dus er moet snel worden afgevallen. denk dat ze niet echt bezig zijn met verhoging van spierweefsel. het gaat om gewichtsverlies.

Per saldo vindt er nog altijd meer vetverbranding plaats dan dat zich spierweefsel vormt. Het ligt er ook aan, aan wat voor beweging je doet. Bij krachttraining (met gewichten e.d.) worden vooral je spieren getraind en zal er inderdaad meer spierweefsel ontstaan. Maar bij cardiotraining (hardlopen, fietsen etc), staat vetverbranding op de voorgrond. In het begin zal bij cardiotraining ook spierweefsel komen in de plaats van vet, waardoor je nog niet meteen (zo veel) afvalt. Maar na een tijdje, slaat de balans door en ga je echt wel meer vet verbranden dan dat er spierweefsel bij komt. Zolang de nadruk ligt op cardiotraining, heeft intensief sporten dus zeker wel nut.

Je moet niet de nadruk leggen op het woord fanatiek. Vetverbranding begint pas na zo, n twintig min trainen op een zg cardiotoestel. Daarmee bedoel ik fietsen, lopen, etc. Dit moet gebeuren bij een relatieve lage hartslag, zeg zo tussen de 100 en 120 slagen/ min. en minimaal een uur. Als je de tijd over een bepaalde tijd opvoert, kun je dit in principe een halve dag doen, zonder dat spierweefsel zich echt ontwikkelt. Natuurlijk zullen je spieren wat steviger worden, maar de afnemen van vet speelt hier de hoofdrol. Verhoog je de hartslag, dan ga je aan je conditie werken, met nog steeds weinig spierontwikkeling. Spierontwikkeling gebeurt pas als je met zware gewichten gaat trainen, zoals dat bekend is bij body building.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100