Kan je pepperspray eten, d.wz. als je het binnenkrijgt, is dat gevaarlijk of niet?

Ik vroeg me af, of als je pepperspray per ongeluk binnenkrijgt (of opzettelijk, mensen doen allerlei dingen tegenwoordig) of dit schadelijk is of niet ; dwz is het eetbaar of moet je dan gelijk naar een arts ?

3 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

NEEN, NIET DOEN. Daar krijg je eeuwig spijt van.
Pepperspray (ook wel peperspray, pepernevel of OC-gas genoemd, van oleoresin capsicum) is een spray die als werkzame stof het prikkelende extract uit chilipeper (capsaïcine) bevat, met een drijfgas verpakt in een spuitbus met het doel om een aanvaller in het gezicht te spuiten zodat deze tijdelijk buiten gevecht wordt gesteld, zonder dat er letsel ontstaat.
De werking wordt bereikt door het hevig prikkelende effect ervan op de slijmvliezen, met name de ogen, zonder daarbij ernstige of blijvende schade te veroorzaken. Wanneer pepperspray in grote hoeveelheden op een menigte wordt gebruikt, kunnen mensen ernstige ademhalingsproblemen krijgen en kan er paniek ontstaan.
Als je een grote handvol madame jeanette/adjoema pepers (of een pot van de heetste sambal) op eet krijg je een beetje het effect van pepperspray in mond en maag. Het is niet direct giftig, maar je krijgt er voor eeuwig spijt van dat je zo gek hebt gedaan.