Er zitten vaak veel conserveringsmiddelen in ons eten. Weet iemand of het ons ook conserveert?

Dus of je er langer jong door blijft. (Het zal wel niet maar je weet maar nooit :P) Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Hihi wel een leuke vraag, volgens mij is het tegendeel waar. Is een product niet gezonder zonder? Er staat dan niet voor niets: zonder smaak- en conserveringsmiddelen? Nu moet Ik ook wel weer toegeven dat vaak acsorbinezuur wordt toegevoegd en dat is vitamine c ... Maar Ik doe dit uit de losse pols, Ik ben mobiel. Trouwens: who wants to live forever?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een conserveermiddel is een stof die wordt toegevoegd aan levensmiddelen, cosmetica en andere bederfelijke producten om ze te conserveren, dat wil zeggen, de houdbaarheid te verlengen.

Een conserveermiddel dient om de groei van bacteriën, schimmels en gisten tegen te gaan.

Vers bereid en gegeten voedsel hoeft niet geconserveerd te worden. Anders wordt het als eten langer bewaard dient te worden. Eten bevat vaak voedingsstoffen in de vorm van koolhydraten, eiwitten en vetten naast water. Deze combinatie levert -zeker als er ook voldoende zuurstof aanwezig is- goede omstandigheden voor de groei van micro-organismen.

Een conserveermiddel dient ofwel de omstandigheden zodanig te veranderen dat micro-organismen niet of nauwelijks kunnen groeien of overleven in het eten, ofwel specifiek dodelijk te zijn voor micro-organismen. Uiteraard moet het conserveermiddel niet schadelijk zijn voor mensen. (hieruit kun je concluderen dat ze dus niet zorgen voor het conserveren van ons lichaam!).

De toegestane stoffen voor in voedsel hebben meestal een E-nummer in de reeks 200 t/m 299. Daarnaast zijn er stoffen die een conserverende werking hebben, maar niet alleen als conserveermiddel worden gebruikt. Een voorbeeld is het gebruik van suiker in jam.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Additieven zijn kunstmatige toevoegingen in het voedsel. Dit kunnen heel veel verschillende dingen zijn: kleurstoffen, smaakstoffen, geurstoffen, emulgatoren, conserveringsmiddelen. Noem maar op. We houden het hier even bij de conserveringsmiddelen. De kunstmatige conserveringsmiddelen dus. Als je op de achterkant van de verpakking van voedsel kijkt zie je ze vaak wel staan. Vaak hebben ze ingewikkelde namen, bijvoorbeeld benzoëzuur. Soms staat er ook nog een E-nummer bij. Dat betekent dat het om een door de EG goedgekeurd additief gaat. De conserveringsmiddelen hebben de nummers E200 - E300. Als je dus iets ziet staan met een E-nummer tussen de E200 en E300 dan weet je dat het om een conserveringsmiddel gaat. Benzoëzuur heeft bijvoorbeeld het nummer E210.
Kunstmatige conserveringsmiddelen worden voor verschillende producten gebruikt. Ze hebben ook allemaal andere eigenschappen:

De een werkt vooral tegen schimmels, de andere weer tegen alle micro-organismen.
De een proef je sterk in het eten, de andere weer niet.
De een is een synthetisch conserveringsmiddel, de ander een natuurlijk.
De een brengt meer risico's met zich mee dan de ander.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ze conserveren ons lichaam niet.