Ik voel me duizelig/lichthoofdig, me familie zegt dat het volgens mijn vegetarisch dieet is, kan het kloppen?

Hallo mijn naam is Yannick ik ben 18 en een man/jongen.

Ik ben al twee en een half jaar vegetarisch.
Om de zo veel uur/minuten voel ik lichthoofdig/duizelig en soms wat hoofdpijn. Als ik recht sta heb ik het gevoel dat ik kan vallen elk moment.
Maar gelukkig is het nog niet gebeurd.
Men handen trillen ook dat heb ik ook al paar maanden.
Men familie is niet echt zo voor mijn dieet.
Elke reden is een goede reden voor te zeggen dat het de reden is voor men onwel zijn.
Heeft het er iets mee te maken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kán, maar hoeft absoluut niet. Er kan net zo goed een ziekte aan ten grondslag liggen. Ga naar je huisarts om het te laten onderzoeken!

Het kan zijn dat je klachten komen door je dieet. Je kan prima gezond vegetarisch eten. Maar er zijn een aantal voedingsstoffen die je doorgaans met vlees binnen krijgt en waar je extra op moet letten. Zoals een aantal vitamines en ijzer. Het kan zijn dat je wat lage bloeddruk hebt of bloedarmoede. Dat kan komen door een tekort aan ijzer en/of vitamine B12. Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, zoals vlees, vis, zuivel en eieren. Daarom moeten vegetariërs dagelijks zuivel (en eieren) gebruiken, en veganisten een B12-supplement. Plantaardig ijzer wordt moeilijker opgenomen dan dierlijk ijzer, maar er zijn voldoende plantaardige ijzerbronnen om in de behoefte te voorzien. Vegetarische bronnen van ijzer zijn bijv. bonen, cashewnoten, hennepzaad, bruine bonen, tijm, broccoli, linzen, havermout, rozijnen, spinazie, kool, sla, zonnebloempitten, kikkererwten, tomatensap of tempé. Probeer eens een tijdje dagelijks een mutivitamine & mineralen supplement (te krijgen bij de drogist) en kijk of het verschil maakt.

Dit zijn de typische klachten van orthostatische hypotensie, ook wel afgekort tot orthostase. Dit betekent dat je bloeddruk wat aan de lage kant is; als je dan gaat staan (of soms een paar minuten later) zakt je bloeddruk nog wat verder waardoor klachten ontstaan als een licht gevoel, zwart voor de ogen, sterretjes zien, soms flauwvallen. Vaak, maar niet altijd, gaat dit samen met vermoeidheidsklachten. Orthostase komt veel voor tijdens de pubertijd tot jong-volwassenleeftijd. Het is dan een volkomen onschuldig verschijnsel, dat vanzelf weer weggaat. Het kan geen kwaad, zolang je natuurlijk met flauwvallen niet met je hoofd op een scherpe punt valt. Op latere leeftijd is het vaak wel een teken van een onderliggende ziekte of een bijwerking van medicatie. Toch zijn er wel factoren die het ontstaan van de klachten kunnen triggeren of verergeren. De meest voorkomende daarvan zijn bloedarmoede en vitaminetekorten (dan denk ik eerder aan vitamine D dan B12). IJzer en vitamine B12 zitten minder in een vegetarisch dieet dan in een niet-vegetarisch dieet. IJzer en vitamine B12 zijn beide nodig voor de bloedaanmaak; een tekort leidt dan dus tot een bloedarmoede. Toch zou er in een vegetarisch dieet ruimvoldoende ijzer en vitamine B12 moeten zitten; als je tenminste weet wat je doet en waar je op moet letten. En daar zit natuurlijk een lastig puntje; als je dénkt alles netjes te doen en je aan alle regels te houden, maar per ongeluk toch iets fout doet dan is het wel mogelijk om een tekort op te bouwen. Dan kunnen je klachten dus wel degelijk veroorzaakt/ verergerd worden door je dieet. Vitamine D tekort komt relatief veel (en steeds vaker) voor, maar dat staat los van je dieet. Al met al lijkt me het beste advies om naar je huisarts te gaan. Die kan je bloeddruk opmeten om te zien of die inderdaad laag is. Eventueel kan die ook wat bloedonderzoek laten doen om te zien of er tekorten zijn. Als die tekorten er inderdaad zijn, dan moet je je beter (laten) informeren over een vegetarisch dieet. Als die tekorten er niet zijn, dan heb je last van de 'normale' orthostase; dat gaat vanzelf weer over, maar dat kan jaren duren. Als je bloeddruk niet laag blijkt te zijn, dan ben je meteen bij de juiste persoon om uit te vogelen wat er wél aan de hand is.

Ik denk dat dat wel meevalt, ik ben 3 jaar vegetarisch. Het zou wel zo kunnen zijn als je daar gevoelig voor bent, voor de rest totaal geen eiwitten binnenkrijgt, of niet genoeg eet.

Om de duizeligheid te verminderen kreeg een familielid van een professor de raad meer zout aan zijn voeding toe te voegen en vooral niet te veel water te drinken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100