Kan ik zomaar eisen dat mijn keelamandelen eruit gehaald moeten worden?

Ik ben vaak ziek en verkouden en loop vaak bacteriele infecties op. de afgelopen tijd had ik vaak keelpijn en ook een paar keer opgezwolle amandelen nu zijn mijn amandelen al 2 weken ontstoken en het medicijn slaat niet aan. Mijn vraag : kan ik zomaar vragen aan mijn arts om ze te laten verwijderen? ik denk dat het voor mij veel uitmaakt en dan ook minder vaak ziek ben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Amadea
11 jaar geleden
Bedenk wel goed dat die ingreep op latere leeftijd dan die van een kleuter veel ingrijpender is, en het herstel langer duurt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat weet ik maar steeds ziek zijn is ook erg vervelend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel het voor aan je huisarts. Hij zal er waarschijnlijk mee akkoord gaan. De hele tijd antibiotica slikken is ook niet de oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kalashnikov94: dat is niet helemaal waar, dat je dan DUS bronchitis of longontsteking krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je nou eens een andere huisarts neemt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom velocitas? Is er onenigheid met de huisarts dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb best een aparte man als huisarts hij gaat bijna met pensioen maar ik heb al meerdere malen verkeerde medicijnen van hem gehad waardoor ik weer ziek werd. Ben daarom al die middeltjes enz zat aangezien het vaak niet goed uitpakt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb best een aparte man als huisarts hij gaat bijna met pensioen maar ik heb al meerdere malen verkeerde medicijnen van hem gehad waardoor ik weer ziek werd. Ben daarom al die middeltjes enz zat aangezien het vaak niet goed uitpakt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja gewoon doen. Heb ik ook gedaan na jaren minimaal 3x per jaar keelontsteking gehad te
Hebben... Heb ik het tegen de huisarts gezegd dat ze eruit moeten. Die heeft doorverwezen en de chirurg had zoiets van als je zoveel last hebt gaan ze eruit. En wat blijkt... Ze had ze zelden zo verrot gezien. Mn amandele waren helemaal aangevroten. Ben wel 3 weken ziek geweest van de operatie. ... En het was zeker niet meteen over maar naar een jaar herstellen. Ben ik zeker minder ziek.

Antwoorden (4)

Tuurlijk kun je dat eisen, maar of je eis ingewilligd wordt is een heel andere vraag.
Dat zal namelijk alleen gebeuren als je arts óók meent dat je daarmee geholpen bent, en dat is in de praktijk meestal niet het geval.
Dus terug naar je arts, en overleggen of dit een optie is, en of er misschien andere medicijnen zijn die je van de ontsteking af kunnen helpen omdat het medicijn dat je nu gebruikt blijkbaar niet (voldoende) aanslaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig worden de amandelen niet meer zomaar verwijderd. Zij houden juist de bacterien tegen, en raken daar soms zelf ontstoken van. Pas als de amandelen aantoonbaar hun werk niet meer doen, worden ze verwijderd.
Praat er wel met je huisarts over, zonder te eisen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je nu eens gewoon met je huisarts bespreekt dat jij denkt dat het zinnig zou zijn om je keelamandelen te laten verwijderen, zonder te eisen? Ik bedoel: waarom zou je 'eisen', je kunt toch gewoon vrágen? Daarbij: natuurlijk kun je als patiënt niet een bepaalde behandeling eisen. De arts is degene die verantwoordelijk is voor medische (be)handelingen, en zal die dan ook alleen maar uitvoeren als hij/zij er zélf van overtuigd is dat een bepaalde behandeling - conform de stand van wetenschap en de praktijk - ook zinvol en verantwoord is. Als een KNO-arts geen reden ziet om jouw keelamandelen te verwijderen, of als er bijvoorbeeld te grote risico's zijn doordat je ernstig ziek bent, zal hij dat ook niet doen. Net zo min als je kunt 'eisen' dat je arts jou een bepaald medicijn voorschrijft, of dat je kunt 'eisen' dat een arts een andere operatie bij je uitvoert.

Bespreek gewoon met je huisarts wat je denkt: als je huisarts dit zinvol vindt, zal hij/zij je doorverwijzen naar een KNO-arts, die kan beoordelen of een tonsillectomie in jouw geval zinvol is. Ter informatie: in de NHG-standaard (standaard van het Nederlands Huisartsengenootschap) over acute keelpijn staat beschreven dat het zinvol is een patiënt te verwijzen als een patiënt minstens vijf ernstige keelontstekingen in een jaar heeft, of minstens drie ernstige keelontstekingen in in elk van de afgelopen twee jaren. Daarbij wordt een "ernstige keelontsteking" beschreven als een keelontsteking met ernstig algeheel ziek zijn (zoals (hoge) koorts, bedlegerigheid), ernstige keel- en slikklachten, en aanzienlijke beperkingen in het dagelijks functioneren. Als dat op jou van toepassing is, dan is de kans groot dat je huisarts je inderdaad zal verwijzen naar een KNO-arts.

Voor gewone verkoudheden of keelpijn is het trouwens niet zinvol om amandelen te verwijderen: je bent er niet minder vaak ziek door, en het is bij volwassen een forse ingreep. Als je heel vaak ernstige keelontstekingen hebt met bijvoorbeeld fors vergrote amandelen en daar steeds erg ziek van bent, dan kan het inderdaad zinvol zijn om de mogelijkheid en wenselijkheid van een ingreep in elk geval te bespreken. Men is daar wel terughoudender in tegenwoordig dan vroeger, omdat uit onderzoek blijkt dat het verwijderen van de amandelen heel vaak geen meerwaarde heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kun je dat eisen. Echter als er geen medische noodzaak is dan zul je de kosten van de ingreep zelf moeten voldoen. Je zorgverzekeraar zal ze dan niet vergoeden.