Als je naar de dokter gaat hoe gaat het dan verder?

Als je naar de dokter gaat en verteld je incontinentie hebt, hoe gaat het dan verder? dan bedoel ik hoe dat in z'n werking gaat met onderzoeken en of je ook naar het ziekenhuis gelijk al moet. Hoorde je dan ook naar de gynacoloog moet, word dat ook vergoed door de verzekering? Ik zit bij menzis

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Incontinentie is eigenlijk een heel 'normale' (maar wel vervelende) klacht waar bijna alle vrouwen vroeg of laat in meerdere of mindere mate te maken hebben.
Vaak gaat het om stress-incontinentie (bij tillen of hoesten / niezen) die vrij eenvoudig onder controle te houden is met vrij aan te schaffen incontinentiematerialen (speciaal maanverband) en bekkenbodemoefeningen.

Soms is er sprake van een ernstiger, meer ingrijpende vorm van incontinentie. Ook dan is een bezoek aan te huisarts zeker aan te bevelen, omdat er verschillende mogelijkheden zijn om er iets aan te doen (van operaties tot hulpmiddelen), en in sommige gevallen worden de incontinentiematerialen ook vergoed door de verzekering (als het niet meer normaal op te brengen is).

Hoe het verder verloop van de onderzoeken is, hangt helemaal af van de oorzaak en de mate van je incontinentie. Soms hoeft er helemaal geen gynaecoloog aan te pas te komen, soms ook wel (bij een ernstige verzakking bijvoorbeeld). Voor zover de klachten medisch noodzakelijk zijn, vallen alle onderzoeken en behandelingen gewoon onder de basisverzekering. Bij welke maatschappij je verzekerd bent is verder niet van belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk stuurt hij je eerst door naar de fysiotherapeut. Daar krijg je bekkenbodemoefeningen die je dagelijks moet doen om je spieren sterker te maken die de blaas afsluiten etc. Je bekkenbodem dus. Vaak kan je dan weer beter controle uitoefenen. Mocht het niet helpen en is het dus al te ver verzwakt of is er iets verzakt, kan de huisarts ook medicatie geven. Als dat ook niet helpt, dan wordt je pas doorverwezen naar de specialist.
amc
14 jaar geleden
verder is er naast de huisarts nog de volgende optie:
de incontinentie verpleegkundige. dat is een verpleegkundige die zich heeft gespecialiceerd in incontinentiezorg. ik heb hieronder een link gezet van een ziekenhuis in amsterdam, maar haast alle ziekenhuizen hebben een gespecialiceerd verpleegkundige.

zij zijn niet alleen opgeleid om met de incontinentie om te gaan, maar kunnen ook advies geven over de bijkomende sociale problemen, mogelijke oorzaken(en misschien oplossingen) en de weg wijzen in welke materialen er bestaan en welk merk voor wie aan te raden is(er zit veel verschil in de merken!)