We spreken van een depressie als de somberheid langer dan twee weken duurt.

Van borderline spreek je als drie belangrijke kenmerken uit evenwicht zijn: realiteit, zelfbeeld en afweermechanismen.

Iemand met borderline heeft een verstoord beeld van de werkelijkheid, heeft vaak een lage dunk van zichzelf en heeft te weinig afweermechanismen die hem kunnen helpen om moeilijke situaties te kunnen doorstaan.

Borderline kan dus uit depressie ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vitale depressie kenmerkt zich door een langdurig neerslachtig gevoel dat langer dan een paar maanden duurt. Alles is grauw, niets is leuk, een 'het komt nooit meer goed' gevoel. Dat is een ingrijpend ziektebeeld. Een oorzaak is moeilijk te vinden; wordt er helaas te vaak met de haren bijgesleept.

Depressieve gevoelens ten gevolge van een wél vrij goed aan te wijzen oorzaak, zoals het verlies van een naaste of iets van die strekking, heeft doorgaans een betere prognose, mits er voldoende anders in het leven bestaat waarvoor het leven de moeite waard is.

Een borderline persoonlijkheidsstoornis kenmerkt zich in de eerste plaats door onmacht om met menselijke relaties om te gaan en gevoelens op de juiste manier te interpreteren. Afstand is moeilijk maar ook nabijheid. Een kritische opmerking kan aanvoelen als een totale afwijzing. Een compliment als een truc om iets gedaan te krijgen. Een dergelijk chaotisch gevoelsleven kan maar al te goed wanhoop en depressieve gevoelens teweeg brengen maar het is in primaire zin geen depressie.

Naast een goed netwerk in de vorm van begripvolle familie en vrienden is er doorgaans professionele hulp nodig bij dergelijke ziektebeelden, want dat zijn het. Aarzel niet die in te schakelen. De regie blijf je immers in alle gevallen zelf houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi en duidelijk uitgelegd!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel, Ed. Korte, generaliserende antwoorden formuleren die ook nog de lading moeten dekken zijn niet altijd even makkelijk maar zijn wel mijn uitdaging. Nou ja, een van mijn uitdagingen. :-)
Borderline is totaal verschillend van depressie. Bij een depressie behoud je nog je waardigheid, en betrekt je gevoel tot jezelf. een borderliner is naar buiten toe gericht. snel geïrriteerd. moeilijk mee om te gaan voor andere mensen. Depressie is klote voor de persoon die het heeft, en overkomt je, en kan overgaan. Borderliner is een stoornis, en blijft. Zo genoeg, wel he.

groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bordeline heb je als bvb je moeder het heeft.
Een depressi kan iedereen overkomen. Ik geloof dus dat bordeline aangeboren is. En niet iets dat kan komen als een depressi.
Depresief ben je maar een bepaalde periode. Bordeliner ben je of je bent het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een depressie is/kan onderdeel zijn van die stoornis borderlinesyndroom. Echter de kenmerken van een borderliner zijn wel wat meer dan hier wordt verteld of voorgesteld. een borderliner weet exact wat ie doet of laat.
In tegenstelling tot een schyzofreen. Kenmerken als bedrog, liegen, valse verklaringen afleggen, verdraaien van feiten, etcv. komen veelvuldig voor. Niet te vertrouwen zulke mensen vaak. Zie bpdcentral.com.Het is dan ook door deskundigen gewoonweg een ernstige geestesstoornis genoemd. Velen die diagnose hebben hebben andere zaken erbij ook nog eens, en velen lopen zonder behandeling omdat ze zelf zorg mijden en de prima therapeut vermijden en hem slecht noemen, omdat een borderliner zelf gewoonweg niet wenst te zien wat persoon zelf heeft gedaan. Dat begint vaak al in opvoeding wanneer ouders dergelijk gedrag belonen of grens niet wensen te stellen. Ouders spelen een belangrijke rol erin door vaak te verschuilen. Een soort van valse schaamte. "Stel je voor zeg, mijn kind is gestoord" en als de buitenwereld maar niet ziet wat ze doet.. Dat is uiteraard fnuikend. En houdt handel en wandel in stand ook nog eens. Een borderliner kan alleen maar de "slechtheid" in stand houden als omstanders daaraan meewerken door erin mee te gaan in die handel en wandel. Verkeerde partners die aan leugenbrei en waanzin meedoen door niks ervan te zeggen of aan te willen doen.