Als je moeheid ontstaat vanuit psychische klachten, hoe kun je daar dan het beste mee omgaan?

Mijn oververmoeidheid heeft te maken met het feit dat ik vanalles aan het verwerken ben. Ik heb hulp dus dat is geen optie. Ik ben aan het verwerken en heb een (emotioneel) drukke periode achter de rug. Hoe kan ik me wat fitter voelen? Juist extra slapen of afleiding zoeken, of heel erg bezig zijn met verwerken bv door te schrijven en erover te praten. Wat is wijs?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

als je moeheid komt, door het verwerken van iets, betekent dat dat je op dit moment dat verwerken de voorrang geeft op andere zaken. doe dat dan ook. zie dat je te moe bent voor iets anders dan waar je op dit moment mee bezig moet zij: het verwerken. geef al je aandacht en energie aan het verwerken... alsof je ziek bent(geweest) en aan de beterende hand: dan mag je al je energie gebruiken voor het beter worden, iedereen om je heen en jij zelf laat je rustig beter worden. doe op IEDER moment wat het beste voelt: wandelen, slapen, dansen, schrijven... niet omdat het moet, maar omdat het goed voelt, omdat het helpt sterkte en veel plezier gewenst

veel in de buitenlucht gaan wandelen helpt goed.

Dit is best een lastige vraag om te beantwoorden. wat wel of niet voor jou werkt kan voor een ander persoon juist averechts werken. Kortom, er is volgens mij geen eenduidig antwoord hierop. Hulp zoeken voor de zaken die je wilt verwerken is in ieder geval al een hele goede stap. Probeer verder ook te accepteren dat je nu even erg moe bent, anders ga je je daar ook nog druk om maken (en daar wordt je alleen maar moeier van:)) Houd je eigen lichaam in de gaten, als dit aangeeft dat je rust nodig hebt, neem dan die rust. Dat kan door te slapen, maar inderdaad ook juist door even wat afleiding te zoeken van de drukte in je hoofd (wandelen, uitwaaien aan het strand, theeleuten met vriendinnen of je zorgen van je af praten/schrijven/ sporten dat soort dingen bijvoorbeeld) Wijsheid is volgens mij om goed te luisteren naar jezelf en lief te zijn voor jezelf. Veel sterkte!

Ik heb zelf ook zoiets gehad.Rust en wandelen zijn goed.Ondanks je vermoeidheid knap je er van op.Fietsen is ook goed.Maar dit alles wel op je gemak.Korte stukjes beginnen en dit langzaam opvoeren.Ik wens je veel succes en beterschap.

Doen wat fijn voelt. De rest komt later...

accepteren dat het nu even zo is. Niet tegen verzetten. En het verwerken van het één en ander kost tijd, dus gun jezelf hoe moeilijk het misschien ook is die tijd.

Hoe paradoxaal het ook kunt lijken als je zo moe bent, het kan enorm helpen om (meer) te bewegen. Fietsen of hardlopen als je kunt (hardlopen wel voorzichtig opbouwen!) en anders wandelen.

Verwerken kost een hoop energie de manier waarop je daar mee omgaat is aan jezelf maar luister goed naar je lichaam en je geest. Luisteren naar jezelf kan moeilijk zijn. Neem voor jezelf de tijd en ruimte zover dat kan. Doe wat goed voelt maar let op dat je het niet als excuus gebruikt om je onverwerkte dingen uit de weg te gaan, weg te stoppen. Probeer heel dicht bij jezelf te blijven ook als dat betekent dat je omgeving rekening met jou moet gaan houden omdat je wat sneller grenzen stelt.

Beste, Je vraag heeft te maken met psychische klachten ? Deze klachten (zoals angsten stress en depressie), kunnen ook vermoeidheid in de hand werken ! Ik denk dat het goed voor je is om alles eens op een rijtje te zetten, en probeer om andere dingen te doen, zodat de verwerking gemakkelijker zal verlopen. Bijvoorbeeld gaan wandelen, voldoende rustnemen, tot rust zien te komen bij jezelf (bijvoorbeeld door Yoga), ontspanning door relaxatieoefeningen ! Hier volgen enkele tips tegen vermoeidheid door psychische klachten : Tips bij slaapproblemen : Zorg voor ritme, ga op een vast tijdstip naar bed en sta op hetzelfde tijdstip op. Stop minstens een uur voor het naar bed gaan met studeren of werk. Slaap overdag niet. Doe ook geen dutje. Ga niet met honger slapen, maar eet niet te veel. Neem eventueel een kleine lichte snack voordat u naar bed gaat of drink iets warms (zonder cafeïne). Drink voor het slapen gaan geen alcohol of dranken met cafeïne (koffie, energydrink, thee). Probeer een uur voor het slapen gaan te ontspannen, bijvoorbeeld lezen of naar rustige muziek luisteren. Kijk voor een uur voor het slapen geen tv, zit niet achter de computer en sport niet. Wees overdag voldoende lichamelijk actief. Als u veel last heeft van piekeren, schrijf voor het slapen gaan alle dingen op die u dwars zitten of niet mag vergeten, of praat hier met iemand over. Zorg voor goede slaapomstandigheden: een goed bed, in een donkere, niet te warme, goed geventileerde slaapkamer. De beste temperatuur om bij te slapen is 15 graden Celsius. Gebruik eventueel oordopjes tegen lawaai in en buiten huis. Doe voor het slapengaan een spier ontspanningsoefening door uw spieren zwaar te maken en u op een rustige ademhaling te concentreren. Gebruik de slaapkamer alleen om te slapen. Als u niet kunt slapen, raak dan niet in paniek. Het wordt dan alleen maar moeilijker om in slaap te komen. Blijf rustig, de slaap komt uiteindelijk vanzelf. Als u echt niet kunt slapen, ga dan een half uurtje uit bed om iets te doen wat afleidt en ontspant. Gebruik Slaap Comfort om uw nachtrust te bevorderen. Veel sukses ! Mvg, Karel8158

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100