Kan iemand die mijn zorgverzekering betaalt, mijn huisartsbezoek of eventueel recept/medicatie inzien?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Ja, met nuances.
De polishouder (dat is meestal ook degene die de zorgverzekering betaalt) kan de nota's zien. Deze nota's vermelden weliswaar geen diagnoses en specifieke medicijnen, maar wel dat er een bezoek is gebracht aan zorgverleners, apotheek, artsenlaboratorium, etc.
tinus1969
3 jaar geleden
Officieel zou dat niet zo moeten zijn maar afhankelijk van de situatie is het geheel toch niet waterdicht. Als degene die je zorgverzekering betaalt een huisgenoot is, is de kans aanwezig dat deze bij de apotheek zelf gewoon je medicijnen kan ophalen (evt per ongeluk).

Ik heb altijd zonder problemen de medicijnen van mijn man en kinderen (ook toen de oudste boven de 18 was) meegekregen. Zolang je op hetzelfde adres woont lijkt dit te kunnen, TENZIJ ze in de computer erbij zetten dat dit niet de bedoeling is.

Wil je op safe spelen zou je dus bij de apotheek moeten aangeven dat alleen JIJ jouw medicijnen kunt ophalen.
Summo
3 jaar geleden
Nee, iemand die je zorgverzekering betaalt kan niet je huisartsbezoek zien. Huisartsbezoek valt niet onder je eigen risico, dus wordt niet in rekening gebracht.
SimonV