Als een virus zonder eiwit zich vermenigvuldigt heeft het 'kind' dan ook geen eiwitten?

want een vaccin word toch zo gemaakt door (in het geval van het covid-19) de stekeltjes van het virus weg te halen en daardoor heeft ie geen eiwit meer. Dus dan kan die ook niet aanvallen. Maar dan vraag ik me af dan begrijp ik dat je 1 vaccin kan maken maar een virus vermenigvuldigt. Dus dan heeft die vermenigvuldiging toch wel weer die stekels? of is vermenigvuldigen letterlijk kopieren.
mvg

3 jaar geleden

Het beste antwoord

Virussen hebben de cel van een gastheer nodig om zich te kunnen voortplanten. Dit doet een virus door een bacteriële, plantaardige of dierlijke cel te infecteren. Eenmaal in de cel van de gastheer maakt het virus gebruik van de aanwezige kopieermechanismen om zijn eigen genetisch materiaal te kopiëren. Nadat het virus zich meerdere malen heeft verdubbeld, valt de gastheercel uiteen en komen de virussen vrij.
Als alleen het DNA (dus geen eiwit) zich in de gastheercel vermenigvuldigt worden alle genetische eigenschappen vermenigvuldigd, dus ook het genetisch materiaal dat de eiwitten aanmaakt (via het mRNA). Zoals jij het omschrijft zijn de kindjes dus completer dan de ouders MET eiwit.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
Maar stel, je gebruikt een zwak virus, hoe krijgen ze daar dan meer van. Want ik snap dat ze 3 zwakke virussen kunnen vinden maar niet miljoenen. Bewijze van spreken