Waarom word ik de laatste paar dagen 's nachts wakker?

Hallo, ik word de afgelopen paar dagen snachts wakker, (1:00, 3:00, 6:00) dit is nou erg irritant omdat ik graag mijn slaap wil krijgen. Ik sta normaalgesproken om 6:40 op maar hierdoor wordt ik wel eerder wakker. (Ik slaap rond 23:00) Zijn hier redenen voor en wat kan ik eraan doen om het te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ritsuka
3 jaar geleden
Heb je stress? Eet en drink je genoeg?
Word je wakker omdat je naar de wc moet, of zomaar?

Antwoorden (1)

Gemiddeld hebben mensen 4 a 5 slaapcycli per nacht van 1 a 1,5 uur. Tussen deze cycli worden we heel kort wakker. Sommige mensen zijn hier meer bewust van dan anderen. Wanneer mensen ouder worden gaan ze vaak wat oppervlakkiger slapen. Hierdoor kunnen ze ervaren dat ze slecht slapen, hoewel ze vaak volgende slaap krijgen.
Mogelijk heb je wat stress, waardoor je wat onrustiger slaapt en hierdoor het gevoel hebt vaker wakker te worden.. Dit gaat vanzelf over als je minder stress hebt. Ga er vanuit dat je aan 3 cycli voldoende hebt om te kunnen functioneren en maak er vooral geen punt van. Als je klaar wakker bent, kun je beter even opstaan en wat afleiding zoeken. Ga in ieder geval je NIET FRUSTREREN want dat is niet nodig en werkt averechts.

Er zijn vier fasen van slaap te benoemen die samen een slaapcyclus vormen. Gemiddeld wordt de hele slaapcyclus zo'n drie tot vijf keer per nacht doorlopen. Een slaapcyclus duurt zo'n 90 tot 120 minuten.
De fasen van een slaapcyclus worden van elkaar onderscheiden door de mate van hersenactiviteit en oogbewegingen. Alleen in de laatste fase is er sprake van snelle oogbewegingen. Dit heet ‘Rapid Eye Movement', ook wel REM.
Een gezonde slaap doorloopt de volgende vier fasen:
Non-REM-slaap:
1. de sluimerfase; (Half bewust, half onbewust)
2. de lichte slaap; (onbewust, maar brein is nog wel wat actief)
3. de diepere slaap; (brein is heel inactief)
4. de droomslaap. (brein is net zo actief als overdag, maar je lichaam staat uit)
De diepe slaap en de droomslaap (fase 3 en 4) zijn het belangrijkst. De diepe slaap zorgt voor lichamelijk herstel en de droomslaap zorgt voor geestelijk herstel.
Na elke REM-slaapfase ontwaak je soms kort (vaak onbewust) en begint de hele slaapcyclus van lichte slaap naar diepe slaap, naar droomslaap, weer van vooraf aan tot het tijd is om te ontwaken.
De eerste 3 slaapcycli (4 tot 5 uur), worden kernslaap genoemd omdat hier vrijwel alle diepe slaap optreedt. Dit zijn de twee slaapfasen die van essentieel belang zijn voor de kwaliteit van de nachtrust.
De overige slaap wordt restslaap genoemd omdat niet duidelijk is wat de exacte functie van deze slaapcycli is.
Toegevoegd op 27 november 2020 09:16: tekst