Ik krijg altijd "dooie" vingers bij koude. Kan dat kwaad?

Is het schadelijk als je vaak "dooie" vingers hebt. Dit gebeurd al als de buitentemperatuur beneden de 18 graden komt of als ik een koele winkel binnen loop.
Vaak meerdere keren op een dag. Soms is er opgeteld op een dag wel 1 uur geen bloeddoorstroming in mijn vingers.
Kan dat later klachten geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ten eerste, voor dit soort dingen moet je gewoon even naar de huisarts. Die weet meteen het goede antwoord te geven. Heb wel wat voor je opgezocht. Mischien herken je het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten tweede, is het aan te raden langs de huisarts te lopen. Het zou een doorbloedingsstoornis kunnen zijn, misschien heb je wel diabetes. Maar misschien is er niets aan de hand.

Dus: leg het voor aan je huisarts!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, bij jou is ten tweede hetzelfde als bij platje ten eerste. Dat verklaart een hoop.... LOL +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!!!
nee niet zo erg maaar ga wel even bij je huisarts langs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe kan je vanaf de computer beoordelen dat het niet zo erg is?
Zal waarschijnlijk het syndroom van raynoud zijn (ziekte van raynoud). Je kan er inderdaad mee naar de huisarts, maar deze wil meer weten dus bereid je alvast voor.
Er bestaat namelijk een primaire variant, en een secundaire.

Primaire: vervelend, maar er is niets aan de hand. Probeer kou te vermijden.
Secundaire variant: je 'dooie' vingers hebben een oorzaak, en dat kan vanalles zijn. Reumatische aandoeningen bijvoorbeeld, of hartaandoenigen.

Ga er dus mee naar de huisarts, en bedenk alvast van tevoren antwoorden op vragen die hij/zij kan gaan stellen (last van pijnen in de vingers, enz.). Succes!