Hoe kun je immuun worden voor een ziekte zonder vaccin?

Is het mogelijk om immuun te worden voor een ziekte zonder vaccin, zonder dat je eerst zelf deze ziekte hebt doorlopen? Zo ja, hoe?

3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Volgens mij is het enige wat je kunt doen ervoor te zorgen dat jouw weerstand heel goed is. Dat doe je door gezond te eten en te bewegen.
crispy
3 jaar geleden
Je hebt toch van nature een afweersysteem? Dat is in principe universeel, en werkt eigenlijk overal tegen. Maar in sommige gevallen werkt het niet voldoende.

Het beste antwoord

Immuniteit bouw je op in je afweersysteem en dat kan alleen als je besmet wordt (hetzij door de ziekteverwekker zelf, hetzij door een vaccin).
jc54
3 jaar geleden
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Aanvulling op het antwoord van jc54: je moet dus besmet worden om immuniteit op te bouwen, maar dan hoef je er nog niet ziek van te worden / je ziek te voelen. Er zijn mensen met corona bekend die wel besmet waren, maar geen klachten hebben (bij corona is vervolgens de vraag, hoe immuun ze zijn, als ze geen of slechts lichte klachten hadden...)