Waarom heb ik in de ochtend weinig trek?

Bijna altijd vlak voor het slapen, merk ik dat ik trek/honger heb (dat is niet zo raar, want ik slaap vrij laat na het avond eten) en denk ik dan dat ik in de ochtend wel een ontbijt op kan. Maar toch heb ik geen tot weinig trek in de ochtend. Hoe kan dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is niet helemaal bekend waarom veel mensen 's ochtends weinig tot geen eetlust hebben, maar het lijkt erop dat je van eten honger krijgt. De afwezigheid van eten onderdrukt het eetlust; dat is een evolutionaire aanpassing waarbij je alleen eetlust hebt als je iets te eten hebt, en omgekeerd de eetlust blijft bestaan zolang er eten voor je neus staat. Dit lijkt gekoppeld aan de hoeveelheid insuline - insuline is een anabool hormoon dat zowel dooreten als opslag van voedsel in de vorm van glycogeen en vet stimuleert. Er is geen directe noodzaak om 's ochtends te eten. Als je gezond bent bevat je lichaam een voorraad glycogeen en vet waarmee je probleemloos meerdere dagen vooruit kunt.

Het menselijk lichaam is er sinds duizenden jaren op ingesteld op te staan omstreeks 4 uur/5 uur 's morgens, dan aan het werk te gaan (zwaar lichamelijk werk) en omstreeks 7 uur te ontbijten. Flink te ontbijten. De oplossing in jouw geval: 's avonds eerder naar bed, 's morgens eerder opstaan en dan eerst enkele uren flinke lichamelijke inspanning (bijvoorbeeld lopen of fietsen; loopband of hometrainer). Vervolgens een stevig ontbijt.

Er zijn diverse oorzaken, waaronder: Wanneer je langer dan 8 uur niet eet, gaat je metabolisme (stofwisseling) in een soort slaapstand. Het duurt altijd even voordat je metabolisme weer is ‘opgewarmd’ en klaar is om voedingsstoffen te verwerken. Meestal heeft het ‘opwarmen’ niet lang de tijd nodig, maar bij sommige mensen juist wel. Toch is het belangrijk dat juist díe mensen zichzelf aanleren om ’s morgens wél te eten. Het ontbijt stimuleert namelijk ook de eetlust gedurende de rest van de dag en zorgt ervoor dat je lichaam klaar is om de buikvet te verbanden. Het stresshormoon cortisol zorgt ervoor dat we snel reageren in een stressvolle en onveilige situatie. Buiten dat helpt het ook om ons wakker te maken en te houden. Net voordat je uit bed rolt piekt je cortisol niveau. Op dit moment gaat stress voor alle andere processen in het lichaam (denk hierbij aan de spijsvertering). Dit kan voor iedereen anders gelden en dus komt het voor dat sommige mensen honger hebben en andere niet. Te lage bloedsuikerspiegel kan na een lange nacht voor misselijkheid in de ochtend zorg. TIP: als je toch routine inbouwt om te ontbijten, raakt je lichaam hieraan geconditioneerd, waardoor het ontbijten makkelijker gaat. Ontbijten is namelijk gezond.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100