Wat moet ik doen als mijn menstruatie ruim een half jaar na de eerste keer, uitblijft?

Hoii, ik ben begin dit jaar voor het eerst ongesteld geworden. Nu is het bijna half oktober en ik vraag me af of het vaker voorkomt dat het zo lang weg blijft na de eerste keer. Is dit normaal? Of moet je ermee langs de dokter. Ps ik ben 17 jaar. Net geworden.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ritsuka
3 jaar geleden
Je kunt altijd even bellen met de huisarts voor advies
Amadea
3 jaar geleden
Het lijkt mij wel verstandig om jouw huisarts te raadplegen. Want die eerste keer was voor een gemiddeld Nederlands meisje al heel laat, en nu blijft de tweede keer uit. Of zou het misschien kunnen dat jij zwanger bent?
tinus1969
3 jaar geleden
Hoe veel weeg je/wat is je BMI? Laat/niet ongesteld worden is een teken van ondervoeding.

Antwoorden (1)

Vaak wordt er geen oorzaak gevonden voor onregelmatig bloedverlies. Waarschijnlijk werken de hormonen oestrogeen en progestageen dan minder regelmatig. Hormoonschommelingen komen voor in perioden van hormonale veranderingen, zoals in de puberteit en rond de overgang. Maar ook in de jaren daartussen kan de hoeveelheid hormonen in uw bloed schommelen. Dit kan geen kwaad en gaat vaak vanzelf over. Maak je je echt zorgen, dan kan je het beste naar de huisarts stappen.