Waarom komen virussen in specifieke seizoenen voor en waar verblijven ze in de tussentijd?

Er is een duidelijke periode wanneer griep heerst. Vaak duikt het op tijdens de winter. De winter staat daarom ook wel bekend als het griepseizoen. Maar hangt het virus dan in de lente of zomer uit? Is het dan gewoon verdwenen?

3 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Virussen gedijen het beste in droge lucht. Dan zou je in eerste instantie denken, dat juist in de zomermaanden virussen het meest voorkomen. Maar dat is niet zo en dat heeft te maken met de warmte.
Warme lucht is veel vochtiger dan koude lucht. Daarom zie je dat in de warme maanden, wanneer de luchtvochtigheid dus hoger is, virussen minder actief zijn. En zodra het kouder wordt, en de luchtvochtigheid afneemt, worden ze actiever.
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Maar waar hangt het virus dan in de lente of zomer uit?
Thecis
3 jaar geleden
Het gaat voornamelijk om de weerstand van mensen waardoor ze er wel of niet ziek van worden.
tinus1969
3 jaar geleden
De link is beter dan het stuk dat je daaruit kwoot.
Jouw stelling is NIET WAAR.
Virussen zijn microscopisch kleine organismen. We kennen ze vooral van de griep en verkoudheid. Maar ook buikgriep of een koortslip ontstaan door een virus. Je kunt besmet raken door kleine druppeltjes bij hoesten of niezen. Ook kan je besmet raken door contact met oppervlakten (bijvoorbeeld de handen) waar het virus op zit. Als iemand besmet is gaat het virus zich vermeerderen in het lichaam. Een virus overleeft en vermeerdert zich n.l. alleen via dierlijke cellen. Na een aantal dagen ontstaan klachten; dit kan ook langer duren, dit is per virus anders.
Griep is de bekendste ziekte die ontstaat door een virus: het influenzavirus. Het INFLUENZAVIRUS komt vooral voor in de WINTER. De symptomen van het griepvirus zijn onder andere:• verkoudheid,• hoofdpijn,• spierpijn• koorts.
Coronavirussen zijn een heel ander soort virus dan het influenzavirus. Zij veroorzaakten deze eeuw al twee keer eerder een epidemie: SARS in 2003 en MERS in 2014. Het UMCG spreekt daarom vaak over het nieuwe coronavirus. De officiële naam voor het virus is SARS-CoV-2, maar je hoort ook vaak COVID-19-virus of coronavirus.
Coronavirussen heten zo omdat een krans om het virus zit. Corona is Latijn voor krans.
De ziekte die het nieuwe coronavirus veroorzaakt heet coronavirus disease (ziekte) 2019. Dit wordt meestal afgekort tot COVID-19.
Het zal duidelijk zijn, dat de virusbemettingen niet seizoensgebonden zijn. .Overleven doen ze in de gastheercellen van dierlijk weefsel
De seizoenen KUNNEN invloed hebben op de weerstand van de gastheer en dus op het feit of de gastheer ziektesymptomen krijgt, maar het hoeft niet van het seizoen af te hangen. Ook in de zomer kan je griep of buikgriep krijgen of verkouden worden.
Toegevoegd op 29 september 2020 16:40: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
En wat is nou het antwoord? Welke stelling is er precies niet waar?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@tinus
De stelling, dat virussen seizoen gebonden zijn.!
En als je kunt lezen: de virussen zijn (altijd) voor een groot deel aanwezig en het overleven in het dierlijk celmateriaal. Alleen de organismen die in een bepaalde tijd en onder bepaalde omstandigheden te weinig eerstand hebben worden ziek.
De link staat niet voor niets onder het antwoord.
Mbt 'waar verblijven virussen in de tussentijd?'
Influenza (echte griep) is een virus dat wereldwijd rondgaat, en zich vooral in de winter makkelijk verspreidt. waarom is overigens niet helemaal goed bekend, maar waarschijnlijk zitten mensen in de winter vaker binnen dicht op elkaar in groepen. Ook kan er ee effect zijn van vitamine D. Hoe dan ook; als het hier zomer is, is het op het zuidelijk halfrond winter, en gaat het influenza virus vooral daar rond.
Verder; Sommige virussen gaan wel degelijk ook 's zomers rond, maar met veel kleinere aantallen besmettingen.
tinus1969
3 jaar geleden
Een virus overleeft niet op zichzelf, maar in een gastheer. Tijdens het griepseizoen hebben de meeste van ons een verminderd immuunsysteem, waardoor het virus sneller toe kan slaan. In tropische gebieden kennen ze geen 'griepseizoen' en duurt het vrijwel een heel jaar rond. Het is mogelijk dat een virus vanuit een ander land met de zieke persoon meereist, en zo besmettingen elders ter wereld veroorzaakt. Lopen daar in verhouding meer mensen met een verzwakt immuunsysteem rond, dan is de kans groter dat het virus langer blijft heersen dan wanneer er meer mensen leven die er bestand tegen zijn.