Wat helpt het beste om keelpijn snel te genezen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Dat is voor elk soort mens weer anders. Bij mij bijvoorbeeld halen strepsils niks uit.

Antwoorden (3)

Geduld hebben.
3 jaar geleden
1. Neem rust
Keelpijn kan een waarschuwing zijn voor verkoudheid of griep, en goed rusten helpt deze infecties tegen te gaan. Als je geen vrij kunt nemen van je werk, zorg dan dat je meerdere keren op de dag even tijd neemt om uit te rusten. Kun je wel vrij nemen? Doe dan overdag een dutje. Zorg in elk geval voor voldoende nachtrust. Dus probeer een paar nachten acht tot tien uur achter elkaar te slapen.

2. Veel drinken
Volgens optimalegezondheid.com is je lichaam spoelen, de remedie tegen (beginnende) keelpijn. Constant vloeistof door je keel laten stromen kan de irritatie verzachten. Drink in elk geval minstens acht tot tien glazen water per dag, adviseert de website. Dat is volgens de makers dé manier om de symptomen van keelpijn – vooral die vervelende droge keel – te bestrijden. Water spoelt daarnaast allerlei bacteriën weg die bepaalde ziekten hebben veroorzaakt en dat in de toekomst weer kunnen doen.

Ook honing en limoen in warm water vormen een fijne vloeistof om de symptomen van keelpijn mee te verlichten. Honing smeert de keel, vermindert hoesten en helpt tegen een branderig gevoel. Limoen of citroen levert extra vitamine C. En dat kun je nu wel gebruiken.

3. Gorgelen maar
Gorgelen geeft vaak verlichting. Zout water helpt om water uit de geïrriteerde slijmvliezen te halen, wat er weer voor zorgt dat het zwellen vermindert en de keel beter aanvoelt. Doe een halve theelepel zout in een kopje warm water en laat dit goed oplossen. Gorgel met deze mix ongeveer dertig seconden om er zeker van te zijn dat het water alle geïrriteerde gebieden bereikt. De achterkant van je keel is het meest ontstoken, dus beweeg je hoofd naar achter om dit gevoelige gebied te bereiken. Doe dit maximaal drie keer per dag. Anders kan de keel uiteindelijk te droog worden van al dat zout, waardoor de irritatie juist toeneemt.

4. Neem een dropje of speciale zuigtabletten
Zuigen is goed als je last hebt van je keel en verzacht, net als water drinken, in elk geval tijdelijk de irritatie.

5. Praat minder
Let wel, je moet niet gaan fluisteren. Dat is namelijk nog slechter voor je stem dan praten. Daarnaast is het aan te raden om chemicaliën en sterke geuren te vermijden en te werken in een schone, stofvrije omgeving.

6. Warm kompres
Een warm kompres kan irritatie verminderen. Giet warm water over een doek, wring de doek uit en doe ‘m om je keel. Dit haalt de pijn weg. De warmte helpt bovendien de bloedcirculatie op gang te houden en vermindert de zwellingen.
3 jaar geleden
Bij de een helpt thee met honing, bij de ander dropjes en vaak helpt het om in bed te gaan liggen met een warmwaterkruik en een pijnstiller.
Welke pijnstiller is aan jou om uit te proberen, niet iedereen is geholpen met welke pijnstiller dan ook. Er zijn veel pijnstillers maar niet alles helpt bij iedereen. Paracetamol, Iboprufen of bv aspirine, het is echt aan jou om het te testen. Weinig praten en ook niet zingen , vergeet niet dat in je zelf zingen OOK slecht voor je keel is.
Succes hoor, want keelpijn is niet fijn.
---
Schiet me net te binnen. Op zee waar schepen maanden-of jarenlang onderweg waren was geen arts aanwezig. De kapitein had een basiskennis en een onderdeel daarvan was dat zodra je niet in orde was , verkouden , beetje ziek , zwaar verkouden EEN antwoord op was : ZOUT.
Gorgelen met water en daarin opgelost zout en zelfs door de neus inhaleren van zoutwater om je neusholtes schoon te maken.
Perfect, probeer het maar.
Toegevoegd op 25 september 2020 21:45: tekst