Kan posttraumatische dystrofie spontaan ontstaan nadat je dit eerder hebt gehad?

Ongeveer 9 jaar geleden is mijn rechter enkel omgeklapt na een val van mijn fiets. Hij bleek zwaar gekneusd te zijn. Herstel duurde heel lang. Al met al 2 jaar waarbij ik ook een jaar lang posttraumatische dystrofie heb gehad. Ik heb veel met krukken gelopen. Niet alleen mijn enkel deed zeer maar mijn hele rechterbeen tot aan mijn knie. Pijnscheuten, tintelingen zelfs mijn huid deed zeer. Ik heb toen lange tijd een zalf gebruikt. Daardoor is het gelukkig over gegaan. Nu heb ik al jaren geen pijnklachten meer aan mijn rechter enkel gelukkig. Kan weer alles: springen, rennen zonder enige klachten. Maar nu het rare: sinds deze zomer vakantie kreeg ik exact dezelfde pijnklachten in mijn linker enkel. Zonder enige aanleiding. Ik heb me niet verstapt. Er is geen moment geweest waarbij ik ineens een enorme pijn scheut kreeg in mijn linker enkel. Het is niet te herleiden. De pijn is nagenoeg hetzelfde als eerst in mijn rechter enkel alleen dan in spiegelbeeld. En zonder enige aanleiding. Heel vreemd. Linker enkel is ook wat dikker na belasting (lopen) en voelt warm aan. Het gekke is dat je zou verwachten dat de pijn weer in mijn eerder aangedane rechter enkel zou terugkeren. Maar dat gebeurt niet.
Kan het zijn dat post traumatische dystrofie zonder enige aanleiding kan terug keren? En dat het kan spiegelen? Ook als je bijna 10 jaar geen klachten hebt gehad? Wat kan ik hiermee het beste doen?

3 jaar geleden
1.4K
Pieterke
3 jaar geleden
Wat zegt de huisarts?
Zonnebloem1977
3 jaar geleden
Tja, het vervelende van deze aandoening is dat je er niet altijd iets van kan zien. Na een middag museum is mijn enkel dik warm en pijnlijk. Na een nacht rust en daarna een bezoek aan de huisarts is hier weinig van te zien. Over deze aandoening is ook nog niet zoveel bekend. Er wordt momenteel nog veel onderzoek naar gedaan. De huisarts die ik 9 jaar geleden bezocht is nu met pensioen. Hij was wel meer bekend met deze aandoening.
Zonnebloem1977
3 jaar geleden
Dus..... de huisarts kan niets aan mijn enkel zien en het is het welbekende advies: kijk het maar een paar weken aan. Dat had ik nog niet gedaan. Heb er al sinds begin augustus last van. Dus.

Antwoorden (1)

Ja, posttraumatische dystrofie kan terugkeren, al is de kans klein (1,8%).
In het Engels heet het ‘complex regional pain syndrome’ (CRPS), of ‘reflex sympathetic dystrophy syndrome'.
CRPS treedt op als gevolg van disfunctie in het centrale of perifere zenuwstelsel. Deze kan ook na jaren nog voor nieuwe pijn zorgen, met name soms in de andere ledemaat (spiegeling).
SimonV