Kan je napijn krijgen na een gastroscopie?

Kan je maagpijn overhouden na een gastroscopie? Keelpijn had ik nauwelijks, maar wel een zeurende pijn in de maagstreek achter de borstbeen. Ik heb zelf al last van mijn maag enkele maanden, maar na dit onderzoek is het heftiger geworden en hoelang kan zo iets aanhouden want zelfs mijn maagtabletten helpen op dit moment niet heel raar.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
12.4K
fremar
3 jaar geleden
Wat zegt de behandelende arts?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
dat je keelpijn kan krijgen en mocht je maagpijn krijgen en het is heel heftig in combinatie met overgeven terug bellen maar bij mij is het alleen pijnlijk vond dat alleen vreemd dus wilde wat informatie mocht er iemand zijn die dit ook gehad heeft
Pieterke
3 jaar geleden
@rotterdam1990: Toch even met je behandelaar bellen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi, als ze wat ingreepjes hebben gedaan: hapjes weefsel, vernauwing....(doen ze ook tijdens het kijken) kun je zeker klachten verwachten. In mijn antwoord is ook een gastroscopie gebruikt, waarbij de patiënt sowieso ingrepen heeft. Dan zijn deze klachten helemaal normaal.
Maar, vertrouw je het niet: bellen!

Het beste antwoord

Zelf heb ik ook een paar keer een gastroscopie gehad.
Natuurlijk merk je daarna echt wel dat je een slang hebt ingeslikt en dat ze inwendig hebben gekeken en/of kleine ingrepen gedaan. Hierdoor kun je tijdelijk meer last, klachten hebben.

De klacht die jij omschrijft: pijn achter het borstbeen, komt inderdaad voor.
Ik heb ook een bron gezocht, waarin deze klacht wordt vermeld.
In de bron staat endoscopie. Gastroscopie is één van de onderzoeken die valt onder endoscopie. Deze bron wordt meegegeven vanuit de afdeling endoscopie, maar gaat dus over gastroscopie (met sedatie).

Zelf had ik de ene keer geen last en de andere keer wel.
Het ligt allereerst aan de conditie van je slokdarm, maag en twaalfvingerige darm. Indien de maag bijvoorbeeld ontstoken is, kan het ‘wroeten’ in de maag erna meer klachten geven.

Verder ligt het er ook aan of je wel of geen roesje hebt gehad. Indien je volledig bij kennis bent, kun je beter slikken, waardoor de slang makkelijker wordt ingebracht. Indien je niet (goed) bij bewustzijn bent, kun je ook meer klachten krijgen.
Middelen om te verdoven, kunnen ook meer maagklachten geven.

Heeft de arts alleen gekeken of ook ingreepjes gedaan? Kijkt hij alleen, heb je minder problemen dan wanneer er hapjes worden genomen of een vernauwing wordt opgeheven.

Kortom, niet elke gastroscopie is hetzelfde.
Pijn achter het borstbeen is normaal. Kan zelf een paar weken aanhouden (moet wel afnemend zijn).
Probeer te ontspannen. Wordt de pijn te erg, neem contact op met het ziekenhuis.

Succes!
Aanvulling: indien de arts dieper kijkt, kun je ook meer klachten hebben.
Sommigen kijken alleen in de maag, anderen gaan echt naar de twaalfvingerige darm. Niet om te pesten, maar om een beter beeld te krijgen...
Toegevoegd op 01 september 2020 19:18: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
dankjewel voor je reactie! geen hapjes nee zonder een roesje is het gebeurd wel lucht geblazen zodat ze het beter konden zien geen gekkigheid te zien maar vrijdag ga ik me huisarts bellen voor de uitslag ik had van zelf alleen maag reflux klachten vanwege obstipatie van een tijdje terug mischien is het daardoor ook pijnlijker en te gevoelig
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Reflux geeft vaak een ontsteking van de slokdarm en de maag. Jij slikt al maagtabletten, waardoor de wanden weer goed kunnen uitzien.
Er is nu in gekeken: slikken (kokhalzen), lucht, misschien wel vrij diep gekeken. Dat kan je maag weer ontzettend irriteren. De pijn achter het borstbeen is vaak waar de overgang is van de maag. Je hebt toch klepjes waar nu ook iets doorheen is geduwd.
Je kunt dat niet vergelijken met zelf eten. Voedsel gaat rustig door slokdarm naar de maag. Misschien is je maag van slag, blijft de inhoud ook langer in de maag zitten.
Zelf heb ik wel eens domperidon (recept) nodig. Dit werkt tegen misselijkheid, maar het zorgt ook voor een snellere passage. Daar krijg ik het dus voor.
Kijk het even aan, desnoods zoiets vragen of een maagzuurremmer voor erbij. Gebeuren er geen rare dingen: zware pijn, bloed braken, zou ik me niet druk maken. Probeer te ontspannen, want er continu aan denken, maakt erger. Nogmaals succes!