kan je thuis sondevoeding krijgen ook al is je gewicht goed en kan je wel normaal eten?

ik ben bang om te eten en heb in het ziekenhuis een paar keer sondevoeding gehad ik zou dat graag thuis willen maar er wordt gezegt het zit tussen je oren dus denk ik niet dat het vergoed wordt, weet iemand of dit wel mogelijk is het zou mij minder opnames opleveren

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Cryofiel
14 jaar geleden
*Waarom* ben je dan bang om te eten? Eten is iets heel natuurlijks en noodzakelijks, dus bij jou moet er iets traumatisch gebeurd zijn - zoiets? Hoe dan ook, "eten" via sondevoeding is pure symptoombestrijding. Je kunt beter de oorzaak aanpakken. Dus kijken of je een lichamelijke afwijking hebt aan mond, keel, maag en zo; en zo niet: dan zit het tussen de oren en moet je daar aan gaan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom ben je bang om te eten?

Antwoorden (4)

Wanneer er echt en belangrijke medische reden is om sondevoeding te krijgen (bijvoorbeeld omdat je om welke reden dan ook oraal geen voeding kan binnenkrijgen of houden) is het natuurlijk mogelijk dit thuis te krijgen. Via ene neussonde of, bij langdurige sondevoeding, een PEG-sone rechtstreeks in de maag.
Zou dat namelijk niet het geval zijn, dan zouden er heel wat verder 'gezonde' (relatief natuurlijk) mensen zijn die nooit het ziekenhuis zouden kunnen verlaten.

Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat het niet normaal willen eten tussen de oren zit, al kan het natuurlijk wel een psychische oorzaak hebben. Toen mijn dochter nog heel jong was en heel erg slecht at, ben ik ook wel eens te rade gegaan bij de VOKCVS (Vereniging van ouders voor kinderen met Chronische Voedselweigering en Sondevoeding) maar daar bleek haar probleem mee te vallen. Hier zaten met name kinderen die (onder andere door negatieve ervaringen in het mondgebeid tijdens vroege ziekenhuisopname, beademing enzo) echt niet 'konden' eten en ook na langere tijd nog enorme angst- en slikfobieen hadden .

Hoewel je taalgebruik doet vermoeden dat je die leeftijd inmiddels ontgroeid bent, zie ik wel raakvlakken. Vermoedelijk zou je toch eens kunnen proberen contact met ze op te nemen voor tips en adviezen. Of je eventuele sondevoeding en een PEG-sonde wel of niet vergoed krijgt, is overigens tussen jou en je behandelend arts. Verpleegkundigen willen nog wel eens geheel ongevraagd een eigen oordeel hebben.

Tussen je oren of niet, angst om te eten / slikken / kauwen kan zeer reeel zijn. Laat je dus niet met ene kluitje in het riet sturen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen, zoek (meer) hulp, want dat is een heel vervelend probleem. Zoek er begeleiding bij want dit is wel heel meoilijk om alleen te doen, zeker als je al een paar opnames heb gehad. Er zijn ook patientenverenigingen voor, zoek er een die je aanspreekt en ga van daaruit verder. Soondevoeding is natuurlijk een (tijdelijke) oplossing, maar je moet verder. Hierbij een link naar een patientenvereniging slikangst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bang bent om te eten, moet je aan die angst werken. Dan lijkt het alsof je een eetstoornis hebt. Je bent niet voor niets in het ziekenhuis geweest. Dan is het echt heel erg.

Dus ga hulp vragen. Je hebt hulp nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar het is heel duur. Je kunt het gewoon kopen (zie nutricia.nl).

Maar zoals de rest ook aangeeft. Ik zou toch minimaal eens een dietist (en evt een psycholoog/psychiator) bezoeken (even aangeven bij de huisarts dan krijg een verwijsbriefje) om je hierbij te helpen. Schaam je niet om hulp te vragen iig!!!