mijn Nederlandse vriendin in Turkije is kanker in baarmoeder gevonden. kan ze terug naar Nederland om zich hier te laten helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Woont zij op dit moment in Turkije? Wat voor zorgverzekering heeft zij?

Antwoorden (2)

Dat kan altijd.
Maar je vraag is denk ik of haar verzekering dat ook vergoed , en dat is dus volledig afhankelijk van haar verzekering. Er is een aanzienlijke kans dat haar - vermoedelijk voordelige - Turkse verzekering een - relatief dure - behandeling in Nederland niet of niet volledig vergoed.

Ze zal dit dus moeten opnemen met haar verzekeraar, of deze zaken doet met het Nederlandse ziekenhuis dat ze op het oog heeft. In mijn ervaring - en ik woon nota bene drie kilometer over de grens in Duitsland - is dat niet altijd even gemakkelijk.

Toegevoegd na 39 seconden:
Je nationaliteit is hierbij overigens volstrekt van nul en generlei belang. Alleen het land waar je WOONT dat telt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je vriendin de Nederlandse nationaliteit heeft, mag ze altijd in Nederland komen wonen. Ze hoeft dan geen verblijfsvergunning aan te vragen. Als ze legaal in Nederland woont, is ze verplicht verzekerd op grond van de Zorgverzekeringswet. Dat betekent dat de ziektekosten worden vergoed, dus ook de kosten van haar behandeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Precies; het gaat er om, dat je vriendin dus weer definitief in nederland gaat woonen.