Wat is verschil tussen low borderline en high borderline?

Hallo zou mij kunnen iemand helpen. Ik zou willen graag weten wat het verschil is tussen low en high level borderline. Mijne beste vriendin geeft het diagnose gekregen van low borderline, ik heb geprobeerd om dit op internet te vinden maar het is niet gelukt. Zou mij hier misschien iemand kunnen helpen dat ik meer zicht op in krijgt.
Dankje voor u hulp.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
16.5K

Antwoorden (1)

High borderline betekent dat de borderliner extrovert en impulsief is.
Low borderline betekent dat deze introvert en depressief is.
Verwarrend genoeg kan het ook wat anders betekenen: je hebt de zwaarste pathologie (psychose) en de gunstigste pathologie (neurose) en ergens in het midden vinden we borderline als grensgebied. Die continuümgedachte vinden we terug in het idee van high-level en low-level borderline.
We hebben borderliners bij wie we alleen de ongecoördineerde affecten krijgen en dat is de low level. Anderzijds hebben we high level die dat tot op zekere hoogte wel kunnen en redelijk goed sociaal functioneren in vergelijking met low level. Bij high level is het wel mogelijk met individuele psychotherapie te behandelen, bij low level zal dat niet lukken.
Vanzelfsprekend kan ze het beste de behandelaar vragen wat het betekent.
SimonV