Wat is het verschil tussen irriterend en giftig?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.7K
SentWierda
3 jaar geleden
Onduidelijk is waarop de vraag betrekking heeft. Op bepaalde planten, op bepaalde medicijnen?
Beter lijkt het me -onafhankelijk van wat wordt bedoeld- een driedeling te maken: giftig, irriterend en stimulerend.

Antwoorden (2)

Het belangrijkste verschil is dat irriterend betekent dat iets vervelend is, giftig is schadelijk, kan dodelijk zijn.
irriterend is het optreden van langdurig of herhaalde jeuk, roodheid van de huid of ontstekingen. Is niet levensbedreigend maar hinderlijk en/of pijnlijk.
Giftig is gevaarlijk voor de gezondheid. Giftige producten kunnen gevaarlijk voor de gezondheid of zelfs dodelijk zijn als je ze inademt, inslikt of via de huid opneemt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Irriterend is het onplezierige gevoel van branderigheid, jeuk, onaangenaam voelen, prikkelend, misselijk e.d.. irriterend is dus vervelend, maar niet bedreigend.
Giftig is bedreigend, eventueel zelfs levensbedreigend. Giftige stoffen kunnen hartstilstand veroorzaken, een lever of niervergiftiging, een hersenvergiftiging met altijd bij een te hoge dosis gifstof "de dood erop volgend".
Natuurlijk zijn er ook stoffen die zowel irriterend zijn als giftig.