Ik heb 5 cent ingeslikt, wat moet ik nu doen?

Beste mensen,
Tijdens een telefoongesprek ben ik van mezelf wel gewend dat ik random voorwerpen vast pak, en soms ook dingen met mijn tanden vast pak, zoals een pen of iets dergelijks. Vandaag ging het om een 5 centje, dat vervolgens naar achteren is geschoten.

Wat is nu handig, moet ik het nog even aankijken? Hoe groot is de kans dat het er vanzelf weer uitkomt?
Stel het blijft ergens steken, ga ik dat dan ook zelf merken?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.8K
Pieterke
3 jaar geleden
Dat komt er hoogstwaarschijnlijk via de ontlasting weer uit.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@dcdncr123, weet je dat kleermakers en naaisters de gewoonte hebben om een lading knopspelden in hun mond te steken en vaak per ongeluk doorslikte. Meestal kwam deze er vanzelf via natuurlijke weg uit.
Het doorslikken van een veiligheidsspeld was gevaarlijker, die kon onderweg naar de uitgang openspringen.
Ik zou me over het inslikken van een muntje geen zorgen maken. Het is een glad rond dingetje zonder scherpe uitsteeksels om ergens achter te blijven hangen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@JoanDArc, mijn moeder heeft ooit in het ziekenhuis gelegen. Naast haar lag een dame die idd een speld had doorgeslikt. Deze zweefde in de darmen. Ofwel, dan was de speld getraceerd en zat deze weer op een andere plek.
Dan kun je beter een muntje inslikken; mooi rond, blijft nergens haken, vindt bijna altijd de weg naar beneden.
nielsjuh
3 jaar geleden
Mijn broertje heb weleens een moer doorgeslikt. na een belletje naar de dokter, adviseerde hij dat je een aantal plakken snijkoek moet eten. Dit vormt een substantie om het doorgeslikte voorwerp. Uiteindelijk komt het er via ontlasting uit.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@nielsjuh, dat wilde ik ook zojuist adviseren. Een paar plakken peperkoek eten. Dan blijft het muntje er aan plakken (als het nog niet weg is). Maak je jezelf overstuur, bel dan de HAP.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Of 10 druppels Haarlemmerolie gedurende een paar dagen
Haarlemmerolie sinds 1696 overal goed voor.
https://www.oprechtehaarlemmerolie.nl/?gclid=Cj0KCQjwpZT5BRCdARIsAGEX0zkyJXyrcxNSkLGEiftVvfFZbuiRzJzJ1Py9EeCbNUK6aBadLKzhoVYaAgEFEALw_wcB
https://www.haarlem-oil.com/nl/om-haarlem-oil/de-belangrijkste-indicaties.html

Antwoorden (3)

De kans dat het er uiteindelijk van zelf uitkomt is 100%. Morgenavond zal je hem zeker kwijt zijn. Als jij je echter zorgen maakt om eventuele bijwerkingen (en het is nu nog geen uur geleden) kan je proberen het uit te braken. Niet leuk, maar dan ben je wel zeker. Drink twee glazen water; laat een minuut je maag tot rust komen; ga voor de toiletpot zitten op je knieën; Steek je wijsvinger helemaal achter in de keel tot je gaat braken. Probeer zo twee of drie keer te braken tot er een behoorlijk volume is uitgekomen.
Succes en je gewoonte alles in je mond te stoppen snel afleren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ @elder161, ik weet echt niet hoe klein een 5cents muntje is maar die vindt de weg naar beneden wel. Van mij een plus, hoewel ik je advies om over te geven wel erg rigoureus vind en daarom minder geslaagd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik maak me nog een beetje zorgen. Ik heb gisteren meerdere keren het toilet bezocht, maar helaas kwam er niets uit, wat mij een beetje ongerust maakte omdat ik aan verstopping moest denken. Gelukkig is het net wel gelukt, echter zat het muntje hier niet bij. De ontlasting was ook iets minder dan normaal, zeker met een dag ertussen. Moet ik me nu alsnog zorgen maken, of is dat nog te vroeg?
Niet druk maken!

Als je een rond voorwerp inslikt en je hebt nu geen last, is het muntje in ieder geval niet in de keel of de slokdarm blijven steken.
De kans dat je het muntje uitpoept, is heel groot.

Controleer je ontlasting elke dag om te kijken of je het muntje ziet.
Als je het hebt uitgepoept, is het prima.

Ben je het muntje na twee weken niet in de ontlasting tegengekomen, ga dan even naar de huisarts om een verwijzing te halen voor een foto van de maag.
Nogmaals, deze kans is heel klein. Voorbij de slokdarm, poept bijna iedereen het weer uit.

De bron gaat over kinderen (tja), maar klopt wel!

Succes.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+plus maar ik zou er niet naar zoeken (is strikt persoonlijk -getver)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ zoeken natuurlijk!
Je wilt toch zeker weten dat het muntje er ook weer uitgekomen is.
Mijn bloedkoralen ring heeft de hele route voltooid op deze manier :-)))
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik maak me nog een beetje zorgen. Ik heb gisteren meerdere keren het toilet bezocht, maar helaas kwam er niets uit, wat mij een beetje ongerust maakte omdat ik aan verstopping moest denken. Gelukkig is het net wel gelukt, echter zat het muntje hier niet bij. De ontlasting was ook iets minder dan normaal, zeker met een dag ertussen. Moet ik me nu alsnog zorgen maken, of is dat nog te vroeg?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nu echt nog geen zorgen maken! Is te vroeg.
Je hebt geen pijn in de slokdarm of maag. Het muntje zou (gebeurt weinig) in de maag kunnen blijven zitten. Dat kan voorlopig geen kwaad.
Waarschijnlijk zit het in de darmen. Daar kan het muntje niet gaan vastzitten, omdat het mooi rond is.
Niet iedereen heeft een even snelle spijsvertering. Zo’n muntje kan er ook wat langer over doen om eruit te komen.
(Misschien stelt het je gerust. Het zoontje van mijn zus heeft ook een paar jaar geleden een muntje ingeslikt. Dat is pas na 5 dagen eruit gekomen).
Maar, indien je je echt te veel zorgen maakt: neem dan morgen contact op met de huisarts, zodat je gerustgesteld het weekend in gaat.
Groetjes!
Als je niet wilt wachten tot je het uitpoept en je je echt zorgen maakt, pak een grote fles water en blijf drinken tot je moet overgeven zo geef je alles over en waarschijnlijk kom je het muntje tegen! Doordat je achter elkaar blijft drinken komt er lucht in je maag vrij waardoor je moet overgeven. Dit doen sommige mensen ook om hun maag te reinigen. Succes en hopelijk vind je het muntje snel
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Advies om over te geven is een zeer rigoreus en ongezond advies. Zeker niet als je niet eens zeker weet of het muntje nog aanwezig is. Bij zoeken in de ontlasting wordt er wel eens iets teruggevonden maar niet altijd. En het gaat om een klein muntje zonder grote waarde, niet om bv een zeer waardevolle ring.