Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel - van je ogen kun je maximaal hebben, ik hen - 3 en - 2.75 maar wat is de max? Tot hoever gaat het?

None

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
34.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*heb

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Iemand die een min-bril of -contactlenzen heeft is bijziend. Bijziendheid wordt in medische taal myopie genoemd. Er zijn mensen extreem bijziend, die hebben meer dan -10. Bij 0,2% van de westerse bevolking komt dat voor. Zelfs -15 bestaat, en het kan nóg erger. Min vijftien is het maximum wat je mag hebben om auto te mogen rijden. Tot hoever het nog precies kan gaan heb ik niet kunnen vinden, maar dan kun je waarschijnlijk beter spreken van slechtziend in plaats van bijziend.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tot hoever het echt meetbaar is weet ik niet, maar meer dan 9 dioptriën negatief (dus -9 of sterker) wordt beschouwd als extreem bijziend, en meer dan 6 positieve dioptriën (+ 6 of sterker) is extreem verziend.

Ik heb wel eens iemand gehoord die -13 had, maar die was gewoon slechtziend. Nogmaals, ik weet niet tot hoe ver het meetbaar is, maar als je komt in de sterktes zoals -12 of -14, dan is de sterkte op den duur niet meer meetbaar in dioptrieën, en wordt iemands zicht uitgedrukt in percentages. En dan spreek je dus van slechtziendheid of van (bijna) blindheid.

Toegevoegd na 13 uur:
Ik bedoel trouwens niet te zeggen dat iemand met -14 "bijna blind" is (hoewel je dan écht weinig ziet zonder bril of lenzen hoor!) maar dat - als je echt doortelt in dioptrieën - op den duur meer richting slechtziendheid gaat. En mensen die extreem slechtziend zijn, functioneren praktisch gezien als iemand die blind is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding