Lastig als je ze hebt. Ik ken het gevoel helaas ook. Mijn psych heeft mij geleerd dat een paniekaanval iets is waarmee je om kan leren gaan. Paniek is een gevoel van angst. Angst is goed. Dat houdt ons mensen in leven!

Als je paniek krijgt is het belangrijk dat je probeert om er zicht op te krijgen. De volgende keren moet je opnieuw terug gaan naar de plaats waar je paniek hebt gevoeld. Doe het wel op een rustig moment. Je kunt ook een aantal keren iemand mee nemen.

Het is belangrijk dat je de paniek blijft uitdagen. Zo leer je jezelf weer dat paniek niet nodig is. Het lijkt alsof je jezelf reset. Je zult merken dat binnen redelijke tijd de paniekaanvallen veranderen en op een gegeven moment weg blijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door te proberen elk voorval te relativeren.
Je niet door gevoelens mee te laten slepen. Ik weet dat dit makkelijk is gezegd,maar het lijkt me de aangewezen manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het voelt aankomen is dat al een groot voordeel.

Probeer nuchter na te denken over datgene waarover je in paniek raakt. Als het kan ga je zitten en je haalt diep en heel rustig adem. Is er iemand in de buurt die je kent of die vertrouwd is voor je, ga daar dan tegen praten.

Ben je gelovig? Dan kan je het beste al je paniekgedachten rechtstreeks naar boven sturen, waardoor er rust in je hart komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paniekaanvallen kunnen in twee situaties voorkomen: òf zij treden op als een donderslag bij heldere hemel, òf zij hangen samen met de situatie waar je bang voor bent en die je vermijdt. De aanvallen die zomaar uit de lucht komen vallen, worden ook wel "spontane" paniekaanvallen genoemd, omdat zij niet als gevolg van een bepaalde situatie maar plotseling en onvoorspelbaar optreden. Dit zijn de aanvallen die je krijgt als je op straat wandelt, tijdens je werk, bij het lezen van een boek of midden in de nacht. De andere soort worden "situationele" paniekaanvallen genoemd omdat deze optreden in bepaalde, voorspelbare, situaties; namelijk die omstandigheden waarvoor je bang bent, die je vermijdt. Dit zijn paniekaanvallen die (bijvoorbeeld) optreden in een lift, als je in de rij staat bij de kassa, als je in een auto zit die over een brug rijdt.