Kun je kleine wondjes plakken met tiensecondenlijm ?

Ik heb me een half uur geleden gesneden met een broodmes, en er zit nu een flinke glip in de muis van mijn hand, die inmiddels net meer bloed, maar er moet ook NIKS mee gebeuren.....het is een wankel evenwicht zeg maar.

Helaas is het woensdagmiddag en is de huisarts dicht, en met een bloedende hand kan ik niet naar het ziekenhuis rijden. Ik heb er nu een pleister, een wondkussen en een drukverband op en het lijkt redelijk te werken, maar als ik wat ga doen barst het natuurlijk zo weer open.
Nu heb ik ooit gehoord dat je wondjes kunt plakken met tiensecondenlijm (en dat heb ik wel in huis) en dat lijkt me eigenlijk wel wat.

Kan dat echt of is het levensgevaarlijk ??

Toegevoegd na 1 minuut:
Drie kwartier geleden is het al zie ik....

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
16K
Amadea
7 jaar geleden
Dan komt er chemische troep in jouw huid. Lijkt mij niet verstandig. Dan voorzie ik een flinke ontsteking. Heb je geen zwaluwstaartjes?
ronron1212
7 jaar geleden
Verband om de hand en naar het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/secondelijm-als-hechtmiddel-bij-kleine-snijwonden.880/ Wordt afgeraden, je kan meer schade aanrichten dan voorkomen. Je sluit de wond af waardoor vuil niet uit kan bloeden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan gewoon! In het ziekenhuis gebruiken ze hetzelfde spul alleen heet dat anders (en is veel duurder). Wondranden naar elkaar toeduwen en dan secondenlijm erover. Slijt vanzelf en wordt door de huis uiteindelijk afgestoten. Spul is gewoon op waterbasis!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
huis = huid Wond natuurlijk wel eerst goed uitspoelen en desinfecteren!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat is allemaal allang gebeurd ;-)
Het bloedt inmiddels ook niet meer ; gaat me meer om het fixeren van het wondje nu. Zodat het niet weer meteen openspringt. als ik de boel strek of als er druk op komt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@MrTomaat ; nou, als er NU nog niet alle vuil uit gebloed is, zit ik helemaal vol met rommel :lol: Ik heb het eerst vijf minuten laten bloeden, daarna dichtgedrukt, drukverbandje er op en pootje omhoog. Inmiddels bloedt het (spontaan) niet meer, maar ik moet gewoon verder werken natuurlijk...het is denk ik echt te klein om te moeten hechten trouwens (categorie "ze zien je aankomen"); een niet helemaal haaks winkelhaakje van ongeveer een halve bij een halve centimeter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea ; zwaluwstaartjes (die je gewoon zelf kunt knippen trouwens) zijn voor wonden op oppervlakken waar onder spanning de huid kan gaan wijken ; bovenkant van de hand, voorhoofd, neus, dat soort dingen. Dit zit op de muis waar de huid juist "in elkaar gedrukt wordt". Een zwaluwstaartje gaat daar niks helpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beetje verder op aan het googelen geweest op ingrediënten, geschiedenis en ervaringen in drie talen, en de sprong gewaagd. Live on the wild side.... Wondje sloot mooi en was inmiddels dicht en schoon ; drupje secondelijm en pleister er op en nu maar afwachten....
Als jullie de komende dagen ineens niks meer van me horen, weet je hoe laat het is ;-) Freek, maak er even een antwoord van, want dat klopte ; het is ethyl-cyanoacrylaat, en als je een schoon tubetje op een schoon klein wondje gebruikt, kan er eigenlijk niks mis gaan. Het risico van hechtingen is groter. Het idee komt van dierenartsen die "superglue" gebruikten voor wond- spier- en botletsels, en is in de jaren 70 in Vietnam voor het eerst gebruikt op mensen. Met uitstekende resultaten. Maarja, aan superlijm valt niks te verdienen, en het KAN wat irriteren op de huid......dus bedenken we een variant (een aantal zelfs) en doen of dat iets heel bijzonders is. Vertellen er ook enge verhalen bij, anders gaan mensen maar zelf knutselen ;-) Tubetje kost 5 voor een euro, tubetje Epiglu 240 dollar ;-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Cyanoacrylate
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen: jij koopt dus alleen bij winkels in het hogere segment... als je nou weer eens bij de Wabri bent: 6x cyaanacrylaat voor €0,79...! Scheelt toch weer... na een paar keer heb je toch weer een minimenu P (van Pernhard) bij je plaatselijke Chinees gespaard! Als bouwvakker had ik altijd een tubetje superlijm in mijn kist... Nog een tip: pleisters/gaasjes niet fixeren met leukoplast o.i.d. maar met Duct-tape!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh, ja, dat was ook handig geweest. Ik had echter nog een rolletje van dat kleeftape ; werkte ook prima ;-)

Het beste antwoord

Kan gewoon! In het ziekenhuis gebruiken ze hetzelfde spul alleen heet dat anders (en is veel duurder). Wondranden naar elkaar toeduwen en dan secondenlijm erover. Slijt vanzelf en wordt door de huis uiteindelijk afgestoten. Spul is gewoon op waterbasis!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Secondelijm

Toegevoegd na 39 seconden:
huis = huid

Wond natuurlijk wel eerst goed uitspoelen en desinfecteren!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij zit nog dicht - en ik leef nog ;-)

Andere antwoorden (1)

Er bestaan speciale secondenlijmen bestemd voor medische toepassingen, die niet schadelijk zijn voor mens en dier.
Echter de secondenlijmen bestemd voor hobby, huishoudelijk gebruik en klussen zijn van een andere samenstelling en moeilijk van de huid te verwijderen en vooral GIFTIG! De basis voor deze lijmsoort is namelijk Cyanoacrylate, in de volksmond ook wel bekend als cyanide.
Wanneer je deze giftige lijm op een wond aanbrengt kan het ook nog eens makkelijker in het lichaam terechtkomen dan op een intacte huid. Niet doen dus, tenzij je de secondenlijm in huis hebt die bedoeld is voor medische toepassingen. Anders gewoon pleister plakken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Sorry, maar deze post staat vol met onzin. Om mee te beginnen zijn niet alle hobbymatige/industriële lijmsoorten giftig. Medische lijmsoorten (e.g. Dermabond) zijn er omdat deze steriel(er) en flexibeler zijn en ze kunnen anti-bacteriele eigenschappen bevatten. Dat gezegd, bevatten deze medische lijmsoorten daadwerkelijk de stof cyanoacrylaat afgezien wat deze persoon hierboven claimt. Het is immers een lijm en dit is de werkende stof ervan. Afgezien van cyanide - dat tot dezelfde cyano-groep behoort maar een chemische verbinding is - is dit daadwerkelijk een veilige verbinding. Het probleem zit hem in of gebruikte (hobby)lijm niet te agressief is voor de huid, of de lijm zelf steriel genoeg is, de situatie van de wond en eventuele gevoeligheden/(huid)allergiën van de patiënt. Het gaat hier met name bij het voorkomen van ontstekingen. Medische lijm is op deze zaken al getest en is derhalve een betere keus. In noodgevallen kan een hobbylijm worden gebruikt, maar gebruik je verstand.