Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Helpt homeopathie tegen blaasontsteking?

Ik zit al een paar maanden met blaasontsteking en heb al aan meerdere antibiotica kuren gezeten die niet hielpen. Daarom besloot ik om een homeopaat te proberen.

Na vandaag na de homeopaat te zijn gegaan heb ik meer het idee dat het een placebo effect veroorzaakt in plaats van het probleem oplossen. Heeft iemand anders hier ervaring mee?

Weet jij het antwoord?

/2500

Mijn ervaring is dat het niet werkt. Er is ook geen wetenschappelijk bewijs van de werking van de klassieke homeopathie.

Bronnen:
http://www.kwakzalverij.nl/behandelwijzen/...

Je vraagt of homeopathie helpt tegen blaasontsteking. Het antwoord hangt ervan af wat je met 'homeopathie' bedoelt. Het probleem met homeopathie is namelijk dat dezelfde naam wordt gebruikt voor totale onzin, maar ook voor behandelingen die wel degelijk werken. Veel homeopaten passen ook een mengeling toe van deze twee uitersten. Er zijn wellicht behandelingen die homeopathisch worden genoemd, en die wel degelijk helpen tegen blaasontsteking. Ik ben geen expert, dus ik kan niet beoordelen hoe betrouwbaar die behandelingen zijn, en of ze überhaupt wel bestaan. Er zijn met zekerheid homeopathische behandelingen die totaal niet werken tegen blaasontsteking. Tot zover het antwoord op je vraag. Wat me ook van het hart moet, hoewel het niet direct een antwoord is op je vraag, is dat het na meerdere antibioticakuren toch wel eens tijd wordt om verder te kijken. Daar heeft je arts toch echt een steekje laten vallen, zo lijkt het. Ik adviseer je daarom om terug te gaan naar je huisarts. Dat is tenminste een echte arts die werkzame behandelingen toepast. Bespreek met hem de terugkerende blaasontsteking. Probeer er samen met hem achter te komen wat er aan de hand is. Bijvoorbeeld: Werkt het gekozen antibioticum niet tegen de vorm van blaasontsteking die jij hebt? Dan kun je misschien een ander antibioticum kiezen, of een breed-spectrum-antibioticum. Werkt het gekozen antibioticum wel, maar komt de blaasontsteking telkens terug? Dan kun je misschien onderzoeken hoe het komt dat je steeds opnieuw besmet raakt. Ligt het aan iets dat jij doet, of dat jij nalaat? Ligt het ergens anders aan? Is er misschien iets anders aan de hand? Kijk of je op zoek kunt gaan - hier kan je arts meer over vertellen dan een goedwillende amateur als ik. Denk bijvoorbeeld aan een nierprobleem, aan iets met je immuunsysteem, aan sexuele activiteiten, of aan al die andere dingen waar ik niet eens op kan komen. Samenvattend: Ga terug naar je arts en bespreek je probleem met hem. Ga samen op zoek naar een oplossing. Succes!  

Homeopathie is... "een alternatieve geneeswijze met geneesmiddelen die extreme verdunningen zijn van stoffen die de ziekte veroorzaken". Uit (dubbelblind) blijkt dat homeopathie niet werkt. Jij vraagt echter niet of het werkt, maar of het helpt. Het rare is: homeopathie kan wel helpen, als jij gelooft dat het een positieve uitwerking heeft dan kan dat best zo zijn: de geest is machtig! Ik denk zelf dat je beter in je eigen kracht kunt geloven: als je je hoop op dit soort nonsens vestigt, waar is dan het einde. En natuurlijk een middel zoeken dat wel een bewezen werking heeft. In ieder geval voldoende drinken.

Een telkens terugkerende blaasontsteking, geeft twee dingen aan. 1 De antibiotica kuur heeft geen invloed meer op je lichaam, omdat je het te vaak gebruikt. 2 Je eigen immuunsysteem is niet sterk genoeg de strijd tegen de bacterieën te winnen. Dat kan velen oorzaken hebben. Of je dat met homeopatische middelen kan verhelpen is de vraag, betwijfel het, denk dat je met kruiden meer kans hebt b.v brandnetelthee, maar er zijn er meer. Belangrijk is te weten waarom je immuunsysteem niet sterk genoeg is, wat daar de oorzaak van is en daar wat aan doen. Veel soorten voeding hebben hier invloed op en de manier van leven. Jouw probleem komt erg veel voor.

20 jaar terug had ook ik geregeld last van blaasontsteking. Mijn huisarts, tevens klassiek homeopaat, deed een homeopatisch onderzoek. Het middel ontving ik bij het 2e consult (nadat hij alles - een flinke vragenlijst van boven naar onder en terug - had bekeken). De volgende dag kreeg ik weer ontzettende zware blaasontsteking - een bekend verschijnsel als het middel werkt - en ik mocht enkel water drinken. Dat heb ik wel degelijk geweten. Daarna heb ik nauwelijks tot geen blaasontsteking gehad, wel regelmatig "mijn" middel genomen. Dus homeopathie werkt niet? Dan was het de werking als placebo, al 20 jaar lang. En wat is homeopatie anders dan kruidengeneeskunde? Ik zweer erbij, voor meer dan enkel blaasontsteking en daardoor (en mijn leefwijze) heb ik al jaren geen antibiotica meer hoeven slikken. Wel de moeite waard, niet?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100