Mijn moeder rookte tijdens de zwangershap, kan het zijn dat ik daardoor adhd heb?

Mijn moeder heeft vandag bekend gemaakt dat ze rookte terwijl ze zwanger was van mij (22 jarige vrouw). Sinds een half jaar ben ik er ook achter gekomen dat ik adhd / add heb. Ik heb sinds ik klein ben al veel last gehad van concentratie problemen en drukte. Ik ben op internet gaan lezen wat roken tijdens de zwangershap met je kind kan doen. Daarbij stond dat adhd kan komen door het meeroken. Is dit waar?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.1K
anneliez
3 jaar geleden
Er is een tijd geweest dat men niet wist dat drinken en roken schadelijk was voor de ongeboren baby. Of dat men foliumzuur moest slikken. Dacht men niet bij na. Men raakte in verwachting, of niet. En dan kwam er een kind, en dat was gezond of niet, ondanks de slechte leefgewoonte van de moeder, Net zoals wanneer de moeder gezond leeft, dit niet garandeert dat het kind gezond is. In plaats van je moeder kwalijk te nemen wat ze ruim 20 jaar geleden fout deed,kun je je beter op je eigen toekomst richten.Wat moet er gebeuren om te zorgen dat jouw leven zo prettig mogelijk wordt. En dat lukt mensen zonder adhd ook niet altijd in 1 keer

Antwoorden (1)

Ja, ADHD bij de baby/het kind kan worden veroorzaakt door roken van de moeder tijdens de zwangerschap. Maar niet alleen ADHD, ook de kans op wiegedood en obesitas is groter. En aangenomen wordt dat er nog meer ziekten zijn die als oorzaak kunnen hebben het rookgedrag van de moeder.
Bijna 9% van de vrouwen rookt de hele zwangerschap door. Bij laag opgeleide vrouwen is dit 22%.
Al jaren wordt gewezen op de grote risico's die verbonden zijn aan het roken door zwangere vrouwen. Veel haalt het niet uit.
Maar, vraagsteller, het heeft geen zin om verwijten te maken richting jouw moeder. Zo'n 22/23 jaar geleden was veel minder bekend over de grote gevaren van het roken door zwangere vrouwen. Blijkbaar is de toen beschikbare informatie niet doorgedrongen tot jouw moeder.
Bron: website KNOV I(Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen).
https://www.knov.nl/vakkennis-en-wetenschap/tekstpagina/864-2/roken-en-zwangerschap/hoofdstuk/1221/roken-en-zwangerschap/