Als je elke ochtend, 2 uur na het opstaan verschrikkelijke hoofdpijn krijgt boven 1 van je ogen, wat zou er dan aan de hand kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (14)

Hoe lang is dat al zo? Ben je ook verkouden?

Als het in jouw ogen te lang duurt zal ik even naar de huisarts gaan. Misschien heeft je huisarts wel een telefonisch spreekuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben een beetje snotterig...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wie weet is het je voorhoofdsholte die vol zit of ontstoken is. Dit kan je huisarts binnen no time zien en je er iets voor geven.
Kan ik zo niet met zekerheid zeggen, maar een indicatie kan zijn dat je een vochttekort hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je jezelf de vraag stelt: Wat doe ik toch allemaal in mijn leven wat ik eigenlijk helemaal niet wil?
Wat is dan je antwoord daarop?

Mijn ervaring is dat er een connectie is tussen beide... (hoofdpijn en niet assertief genoeg zijn)

Hoofdpijn dwingt namelijk mensen die het makkelijker vinden om niet aan te geven wat ze willen/niet willen om juist wél assertief te worden...

Raak ik een snaartje bij jou als ik dit zeg?

Toegevoegd op 23-04-2009 09:48:25
Maar ik sluit niet uit dat er een puur medische oorzaak zou kunnen zijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, helemaal niet, ik weet heel goed wat ik wil en ben zeer assertief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
prima, dan heb ik het helemaal mis...
Het antwoord dat je geeft, laat al zien dat ik het helemaal mis heb... :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Denk je echt dat hoofdpijn die signaalfunctie soms heeft? Waar is dat op gebaseerd?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
eigen jarenlange ervaring...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
sluit ik mij bij aan.
een aantal mogelijkheden:

- Echt medisch probleem
- Verslaving aan koffie / nicotine, die je niet stilt (Gestopt met koffie drinken?
- Te weinig gedronken de laatste tijd
- Stress
- Combinatie van alles
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms bestaat een goed antwoord uit vragen.

Heb je dit altijd, dus doordeweeks en in het weekeinde, thuis en elders?

Wat verandert er vanaf het moment van opstaan tot het moment waarop de hoofdpijn begint? Bijvoorbeeld: met opstaan en ontbijten ben je een uur bezig, daarna rijd je een uur met de auto naar je werk - als de uitlaat lek is, heb je op dat moment een uur je eigen uitlaatgassen ingeademd, en daar krijg je hoofdpijn van. Of je zit dan een bepaalde tijd in een bepaald gebouw, waar iets aan de hand is.

Gaat die hoofdpijn vanzelf over?

Word je ook misselijk of draaierig?

Drink je 's ochtends voldoende water? 's Nachts verlies je veel vocht.

Probeer je te stoppen/minderen met koffie, thee of roken, en mag je van jezelf pas twee uur na het opstaan je eerste kopje of je eerste sigaret?

Zie je scherp? Ook zonder je ogen in te spannen? Zie je beter of slechter als je met één oog kijkt?

Als deze vragen je niet verder helpen (eigenlijk ook als ze je wel verder helpen), ga eens naar de huisarts - reden genoeg, dunkt me.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb dit sinds anderhalve week dagelijks.
Ik sta op, douche, rook, fiets, en rook weer een sigaret en drink koffie en water en ga aan het werk (achter een PC)
Na een Paracetamol is het met 2 uur weg.
Ik ben niet misselijk/draaierig.
Ik zie wel scherp. (Met of zonder PC-bril)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het sinds anderhalve week hebt, kan het best een voorhoofdsholteontsteking zijn of iets vergelijkbaars. Anderhalve week is dan niet zo schrikbarend. Als het meer dan twee weken duurt, zou ik naar de huisarts gaan. Wat ik zelf in zo'n geval tegen de huisarts zeg: kijk alsjeblieft of je iets kunt vinden. Als het vanzelf overgaat, geef dan alsjeblieft geen behandeling. Ik wil alleen een behandeling als het iets ernstigs is, of als het iets is dat niet vanzelf overgaat. Bepaal zelf of deze benadering van medische problemen bij je past.
Het kunnen verschillende dingen zijn.
Het is belangrijk dat je even de momenten waarop je last hebt noteert, wanneer je dan naar de dokter gaat is dat gemakkelijk.
Enkele opties: spanningshoofdpijn, voorhoofdsholteontsteking (wordt de druk erger als je voorover bukt? zegmaar met je hoofd ondersteboven hangt?) en als het heel heftig is kan het migraine zijn.

Maargoed ik ben geen arts en mijn mede vraagbeantwoorders misschien ook niet allemaal dus als je echt last hebt zou ik aanraden even naar de huisarts te gaan.
Zou toch fijn zijn als je er vanaf kon komen!

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeker omdat het zo'n specifiek plekje is en geen 'algemene' hoofdpijn (die bijvoorbeeld simpelweg door vermoeidheid of stress zou kunnen komen) zeg ik: ga naar de dokter.

Het hoeft niets ernstigs te zijn, waarschijnlijk zelfs niet. Verreweg de meeste gevallen van hoofdpijn zijn geen teken van iets ernstigs, statistiek pleit dus voor een onschuldige oorzaak. Maar het kan iets heel simpels zijn dat met hulp van de dokter zo opgelost kan worden, zou het dan niet heel erg stom zijn om ermee rond te blijven lopen en je nog zorgen te maken ook?

Ga dus gewoon naar de dokter, in plaats van medisch advies te vragen aan vreemden die én geen arts zijn, én jou niet eens gezien hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het niet alleen voorkomt in de ochtend maar op elk moment van de dag kan het een cluster hoofdpijn zijn.

Dat is een pijn echt precies op 1 plek en voelt anders dan een "normale" hoofdpijn.

Even langs je huisarts en dan krijg je daar speciale medicijnen voor en die werken prima.

Ik heb er ook last van gehad namelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan ook gewoon zijn dat je elke dag zoveel zuipt dat je pas in de loop van de dag een kater ontwikkeld. Wat gezonde fysieke inspanning voor het uit bed stappen helpt hier goed tegen. Tenminste als je naast een daarvoor geschikt persoon wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat weet de huisarts misschien, ga daar dus maar snel naar toe!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wenkbrauwkramp?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan zijn dat de sterkte van je ogen is verandert. Doordat de spieren rond je oog constant bezig zijn je ogen te accomoderen kun je daar hoofdpijn van krijgen. Dus je zou naar de oogarts kunnen gaan om je ogen door te laten meten. Het zou verholpen kunnen worden met lenzen of een bril. Misschien is er wel een andere medische oorzaak. Ga eerst naar de dokter en deze kan je eventueel doorsturen naar de oogarts. Gewoon even bellen en een afspraak maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klinkt als cluster headache. Heb ik ook gehad (of eigenlijk kom je er nooit helemaal vanaf, maar kan het wel jaren wegblijven). Verdiep je er zelf in (zie bijv. http://www.chhelp.org/) en vraag je dokter expliciet om die aandoening als één van de mogelijkheden te onderzoeken. Heb zelf jaren lang door verkeerde diagnoses achter de feiten aangelopen. In mijn geval hielp imigran bij acute aanvallen en lithiumcarbonaat ter voorkoming.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had vroeger ook van die hoofdpijn boven mijn ogen maar nu heb ik contactlenzen en heb ik nergens meer last van, misschien helpt dit bij jou ook.
Ook is vochttekort een veel voorkomende reden van hoofdpijn, net als het hebben van een hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk kan tijdelijk ontstaan als je veel drop eet, dit gebeurt al na een dropje of 10-15.
Wat in ieder geval een goed plan is, is om naar de huisarts of opticien of iemand anders met echt verstand van zaken te gaan.