waarom stijgt mijn hartslag sneller dan die van mijn vriendin bij dezelfde inspanning

op de sportschool nemen mijn vriendin en ik meestal hetzelfde soort toestel. Wij merken dan dat bij dezelfde snelheid mijn hartslag sneller stijgt dan die van haar. Zij is trouwens 10 jaar ouder dan ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Mannen zijn meer geneigd om hun copetitiedrang ergens in te botvieren. als je al gaat sporten kan het zijn dat al wat gespannen begint omdat je deze keer de laagste hartslag wil hebben. Ook kan het zijn dat zij efficienter beweegt dan jij.

wel moet je onderscheid maken tussen hoe snel de hartslag stijgt, en hoe ver de hartslag stijgt. als jij bijvoorbeeld binnen 3 minuten van 70 naar 170 gaat, is dat helemaal niet erg. als je vriendin van 70 naar 170 gaat in 10 minuten, betenkent dat waarschijnlijk dat haar lichaam zich langzamer aanpast aan de inspanning(dit zou kloppen bij het leeftijdsverschil, mits de conditie vergelijkbaar is). als jou hartslag nou veel verder stijgt dan die van haar, is waarschijnlijk haar conditie gewoon beter. Dus, vaak trainen dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een van de meest logische verklaringen is dat zij in een betere fysieke conditie is dan dat jij bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons hart reargeert op allerlei prikkels van buitenaf en de prestatie die het lichaam moet leveren.
Hoe moeizamer die prestatie gaat ( conditie) hoe harder zal het hart moeten gaan pompen, maar ook omstandigheden van buitenaf, het willen presteren, de spanning, het moment zelf, kan een hartslagverhoging geven, al naar gelang je karakter.
Zelfs je voeding heeft er invloed op.
Het is voor jou in ieder geval een teken dat het nog beter kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe *snel* je hartslag stijgt is niet zo belangrijk. Veel belangrijker is, tot *waar* je hartslag stijgt.

Als dat ook verschillend is, kan dat een aantal oorzaken hebben.

Misschien heeft jouw vriendin een betere conditie dan jij.

Misschien heb jij een lager longvolume dan je vriendin. Als de zuurstofvraag van jullie lichamen gelijk is, krijg jij dus per ademhaling minder zuurstof binnen dan je vriendin. Om toch dezelfde inspanning te kunnen leveren, moet je hart sneller pompen.

Een andere mogelijkheid is dat jouw lichaamstemperatuur hoger is dan die van je vriendin. Bij een hogere lichaamstemperatuur zal het hart sneller moeten kloppen.

Die hogere lichaamstemperatuur kan dan weer komen door een mindere conditie, doordat je je te warm kleedt, doordat je te weinig drinkt en dus niet goed kunt zweten, of gewoon van nature.
Cryofiel